Fra Weimar til euroen: Ny bog om de europæiske kriser

Ny bog med titlen Critical Theories of Crisis in Europe – From Weimar to the Euro går interdisciplinært til værks med en analyse, der bygger bro mellem den humanistiske, den juridiske og den samfundsvidenskabelige tilgang til den nuværende europæiske krise.

14/07/2016

Critical Theories of Crisis in Europe – From Weimar to the Euro
(Copyright © Efired/Shutterstock.com)

Hvad kan læres af Weimarrepublikkens kaotiske sammenbrud og sammenstyrtningen af den europæiske liberale stat i mellemkrigstiden set i forhold til den nutidige europæiske krise?

Den ny bog Critical Theories of Crisis in Europe – From Weimar to the Euro, redigeret af Poul F. Kjær og Niklas Olsen, analyserer og forklarer den stadigt tilbagevendende krise i de europæiske samfund. Den spørger, hvordan tidligere kriser kan få os til at forstå den nuværende krise.

Bogens særlige perspektiv er, at disse kriser ikke kun er af økonomisk og social art, men at de også skal forstås som kriser i den offentlige magt, orden og autoritet.

Med andre ord argumenterer bogen for, at de grundlæggende udfordringer til den funktionelle og normative opsætning af demokratiet og retsstatsprincippet var afgørende grunde til krisernes opståen og udvikling.

Critical Theories of Crisis in Europe – From Weimar to the Euro bygger på og videreudvikler den store mængde kriselitteratur, som er blevet til på baggrund af den kritiske teoretiske tradition, med henblik på at skabe en konceptuel ramme, der skal gøre os i stand til at forstå, hvad samfundskriser er for noget.

Den centrale idé er, at samfundskriser er udtryk for en uoverensstemmelse mellem udbredelsen af de sociale processer og de institutionelle rammer, som er blevet etableret med henblik på at stabilisere disse processer.

De europæiske kriser opstod i perioder præget af stærke sociale, økonomiske og teknologiske omvæltninger og situationer med store politiske omvæltninger.

Som sådan repræsenterer kriserne perioder, hvor det eksisterende funktionelle og normative samfundsgitter, som det kommer til udtryk ved ideer om offentlig orden og autoritet, blev alvorligt udfordret og på mange måder undermineret. Set i det perspektiv rekonstruerer bogen, hvordan kriserne foldede sig ud, hvordan de blev oplevet, og hvilke svar de specifikke kriser fremprovokerede.

Critical Theories of Crisis in Europe er et resultat af forskningsprojektet ‘Institutional Transformation in European Political Economy – A Socio-Legal Approach’ (www.itepe.eu), som er finansieret af det Europæiske Forskningsråd.

Bogen er Open Access og kan derfor downloades gratis fra enten forlagets hjemmeside eller fra CBS' digitale arkiv.

For mere information om bogen kan Poul Fritz Kjær kontaktes via adressen pfkj.dbp@cbs.dk.

Poul Fritz Kjær er professer ved Department of Business and Politics på CBS.

Sidst opdateret: CBS Library // 25/04/2018