Har din virksomhed opdaget gevinsten ved Human Capital Analytics?

Human Capital Analytics Group hedder en forskergruppe fra CBS. Gruppen tilbyder forskningsbaseret fødselshjælp til virksomheder, der har set fordelen ved at basere HR-beslutninger på dataanalyser fremfor erfaringer og formodninger.

28/04/2015

Har din virksomhed opdaget gevinsten ved Human Capital Analytics?

Af Claus Rosenkrantz Hansen

Al begyndelse er svær – især når det handler om Human Capital Analytics. Men nu er der hjælp at hente for de virksomheder, som gerne vil, men som endnu ikke har formået at komme i gang med analyser af deres HR-data. Human Capital Analytics Group hedder forskergruppen, der under mottoet ’Stop guessing – start knowing!’ hjælper virksomheder til at blive bedre til arbejdet med dataanalyser.

Der er nemlig god grund til ikke at basere HR-beslutninger på rene formodninger eller mavefornemmelser. Hele 22 procent kan en virksomheds performance svinge afhængigt af HR-beslutninger.

Dana Minbaeva er professor på Department of Strategic Management and Globalization – og så er hun en af forskerne bag Human Capital Analytics Group. Hendes erfaring er, at langt de fleste virksomheder hellere end gerne baserer deres HR-beslutninger på kvalificerede dataanalyser, men de har svært ved at komme i gang.   

”Der er bevægelse på området, men rigtig mange af de virksomheder, som vil arbejde med dataanalyser, kæmper med at tage skridtet fra datamanagement og -rapportering til egentlig forudsigende analytik. Det er her vi som forskergruppe sætter ind. Med vores forskningsbaserede viden og metoder i hånden kan vi møde virksomhederne og gøre dem klar til at tage det skridt,” forklarer Dana Minbaeva.

Data findes allerede i virksomheden
Status er, at de fleste danske virksomheder allerede ligger inde med data i form af HR-oplysninger og data om fx kundetilfredshed og produktivitet. At forvandle de data til viden, som understøtter virksomhedens strategiske mål – det er imidlertid den sten, som virksomhederne snubler over. Og det er her, at gruppen sætter ind.

”Vi sætter os sammen med virksomhederne og får beskrevet, hvad de gerne vil have analyseret. Med udgangspunkt i den beskrivelse og data udleveret af virksomhederne laver vi den egentlige undersøgelse. Udover selve resultatet udleverer vi datasæt og koderne til de statistiske analyser til virksomhederne, så de fremover bliver i stand til at lave undersøgelserne på egen hånd,” forklarer Dana Minbaeva.

Målet er i sidste ende, at virksomhederne får dataanalytik så meget ind på kroppen, at de selv bliver i stand til at vurdere, hvilke modeller der skal i spil hvornår. Virksomhederne skal blive ’analytikforbrugere’, der hele tiden har øjnene åbne for, hvad virksomheden har brug for af databaserede analyser.

”Økonomerne har gjort det længe – hvorfor ikke brede det ud, så man også gør det omkring HR-beslutninger,” spørger Dana Minbaeva.

”Det skal desuden være HR, der stiller spørgsmålene og drive efterspørgslen efter analyser. Og så skal man ikke glemme, at få ledelsen med på vognen. De skal blive klar over muligheden for at indhente disse analyser hos HR-afdelingen.”

Videnskabelige artikler gør det ikke for virksomhederne
Historisk set har forskning i HR-analytik stået på siden midten af 1990’erne. Forskningen er bare aldrig blevet implementeret i virksomhederne. Ifølge Dana Minbaeva skyldes det, at forskningsresultaterne aldrig er gjort tilgængelige i en form, så virksomhederne kan tage dem til sig og arbejde systematisk med dem.

”Forskningen er ikke ude hos virksomhederne, så snart den videnskabelige artikel er skrevet. En videnskabelig artikel i sin tidsskriftsform har meget lille signifikans for en praktiker. Der er behov for, at resultaterne bliver kommunikeret og overbragt på en måde, så det bliver muligt for virksomhederne at forholde sig til dem ud fra deres organisations behov,” forklarer hun.

Det forsøger forskerne at gøre med Human Capital Analytics Group, som er med til at afkræfte myten om forskeren som én, der ikke involverer sig i livet uden for elfenbenstårnet.

”Det er vores mål at bygge bro mellem forskning og praksis. Vi er først og fremmest interesserede i at hjælpe virksomhederne, men samarbejdet med virksomhederne er samtidig forudsætningen for, at vi kan komme videre med vores forskning, så virksomhederne hjælper også os,” erklærer Dana Minbaeva. 

Det seneste tiltag i gruppen er, at de er ved at udvikle et online redskab, så virksomheder hurtigt, simpelt og gratis kan få beskrevet deres profil, som Human Capital Analytics-brugere. Sigtet er at give virksomhederne et udgangspunkt, så de ved, hvor de skal sætte ind i forhold til Human Capital Analytics. Stadig under mottoet ’Stop guessing – start knowing!’ 

Dana Minbaeva er professor på Department of Strategic Management and Globalization.

 

Deltag i sommerkurset Connecting People and Performance - Human Capital Analytics, hvor du som deltager både får en forståelse af, hvad Human Capital Analytics er for noget, samt værktøjer til at arbejde med det i praksis.

 

Læs mere om Human Capital Analytics Group.

 

Human Capital Analytics Group støttes af CBS Competitiveness Platform. Platformen har til formål at samle og styrke CBS’ forskning og uddannelse og samvirke med virksomheder om emnet konkurrenceevne.

 

Sidst opdateret: CBS Library // 25/04/2018