Studerende gør patenter til forretning

Studerende fra CBS og DTU har indledt et samarbejde om at skabe vækst. DTU’erne opfinder og har ansvaret for produktionen, CBS’erne udvikler forretningsplanen

12/02/2013

Ét er at udvikle sofistikeret teknologi og tage patent på idéen – det er de gode til på Danmarks Tekniske Universitet (DTU), men hvordan bliver det til business? Når studerende på CBS tager valgfaget "Virksomhedsetablering og entepreneurship”, får de fra i år et vaskeægte patent i hånden forklarer Louise Harder, der er ekstern lektor og har faciliteteret samarbejdet:

- DTU’ernes patenter skal være omdrejningspunktet i de forretningsplaner, som CBS’erne laver. Samarbejdet skal ikke kun udmunde i en markedsmodning og en forretningsplan. Det er også de studerendes bachelorprojekt. Patenterne er en indgang til skabelse af vækstarbejdspladser. Sådan nogle skal CBS’ studerende lære at udvikle. Det er vores vision, siger Louise Harder fra CBS.

Patenterne, som de studerende skal arbejde med, kommer fra forskere på DTU. De fungerer også som mentorer. Forskerne forbliver patenthavere og får forretnings- og produktplanerne, når studerende fra 6.semester af HA i erhvervsøkonomi har afsluttet deres bachelorprojekter.

Mere B2B i forretningsplanerne
Et par af de patenter, som de studerende skal arbejde med, er f.eks. en reaktor, der omsætter biomasse til brændstof, og gadelygter, der ikke blænder bilister.

- De studerende fra DTU har hovedansvar for produktionsprocessen – hvordan produktet tager form. CBS’erne har hovedansvaret for at få produktet til at leve ved at finde markeder. De skal finde behov, værdi og mening hos brugere. På valgfaget er der fokus på B2B. De studerende vil i fodsporene på de store selskabers teknologieventyr. De vil arbejde tværfagligt, og de vil skabe vækst, siger Louise Harder.

CBS giver et marked
På DTU arbejder de studerende også med kommercialisering af teknologiske produkter i løbet af deres studie, men i dette forløb skal de træde et skridt tilbage og bruge deres dybe kompetencer, fortæller Jakob Axel Bejbro Andersen, der er ph.d.-studerende på DTU og underviser i faget ”Innovation in product development”:

- Vi ønsker at skabe ingeniører, som forstår, hvad der skal til for, at et produkt får succes - herunder hvad der kendetegner en stærk forretningsmodel. Samtidig ønsker vi ikke at underminere den tunge ingeniørmæssige faglighed, der kendetegner de DTU-studerende. For os er samarbejdet med CBS den perfekte mulighed for at skabe en tværfaglig indsigt for de DTU-studerende, hvor de samtidig kan holde fokus på de ingeniørfaglige opgaver. Modsat får de CBS-studerende en god indsigt i de teknologiske dimensioner i en forretning uden, at de behøver at blive tekniske specialister, siger han.

For flere oplysninger kontakt ekstern lektor fra CBS Louise Harder louise@vidennu.dk

Sidst opdateret: Communications // 02/03/2018