Akademikere skal hjælpe SMVerne med forretningen

Nyt initiativ matcher mindre virksomheder med akademikere allerede før de er færdiguddannede. De første resultater viser øget indtjening i virksomhederne og nye muligheder for jobskabelse.

13/09/2013

Igennem mere end et år har den private rådgivningsvirksomhed TimeGruppen, Copenhagen Business School og Aarhus Universitet, School of Business and Social Sciences (AU) undersøgt og afprøvet hvorledes et rådgivningsmatch mellem små og mellemstore virksomheder (SMV’ere) og erfarne universitetsstuderende kan løse konkrete udfordringer i driften af virksomheden og skabe vækst.

De første erfaringer er lovende og fra september 2013 er Akademikerkorpset en realitet.  Her er det muligt for landets SMV’ere at benytte sig af gratis og uforpligtende rådgivning og i første omgang for studerende  på CBS og AU at få afprøvet den tillærte teori på konkrete problemstillinger fra danske virksomheder.

- Der er store vækst- og beskæftigelsesmuligheder i danske virksomheder med under 250 ansatte og mange af disse virksomheder har begrænset erfaring med at ansætte akademikere. Ambitionen med Akademikerkorpset er derfor at give mulighed for, at mindre virksomheder og universitetsstuderende kan lære hinanden at kende”, siger Patrick Gram, kommunikationschef på CBS.

Undersøgelser foretaget af Rambøll viser, at for hver akademiker små eller mellemstore virksomheder ansætter, øges antallet af ansatte i gennemsnit med 7 personer i løbet af tre år. Det bekræftes af erfaringer fra det første år hvor Akademikerkorpset har kørt som pilotprojekt. Både virksomheder og studerende giver pilotprojektet topkarakterer og siger, at samarbejdet bidrager med vækst, handling, overblik, virkelighed og udvikling for både virksomheder og studerende.

- Det stod hurtigt klart, at Akademikerkorpset kunne hjælpe mig en del. Det er fire måneder siden, de var i min virksomhed og vi har vækstet uafbrudt lige siden. Det har givet overskud og ro i hverdagen at have en køreplan, som jeg ved virker, så jeg ville ønske, at jeg havde haft besøg af de studerende for 10 år siden, siger administrerende direktør i Rydberg Skilte, Lasse Rydberg.

Teori bliver til praksis
Parterne i pilotprojektet har erfaret, at både virksomheder og studerende kan have en vis berøringsangst, som primært bygger på manglende erfaring med hinandens styrker og svagheder. Nogle virksomheder tvivler på, om de studerende er tilpas operationelle, og de studerende tvivler på, om de for alvor kan anvende deres kompetencer også i små og mellemstore virksomheder. Men det har ændret sig for de første deltagere:

- Det har været en spændende udfordring at være en del af Akademikerkorpset, og jeg vil til enhver tid gøre det igen. Som studerende arbejder vi oftest med teorier, og selvom professorerne giver os ’cases’, kan det på ingen måde sammenlignes med den erfaring og personlige udvikling jeg fik ved at løse en rigtig problemstilling for en SMV. Det har gjort mig meget mere selvsikker for jeg ved nu at jeg rent faktisk er i stand til at vejlede og skabe værdi for en virksomhed. Jeg har udvidet mit netværk, ikke blot til en interessant virksomhed men også til virkelig kompetente medstuderende. Og det er bestemt kontakter jeg vil holde godt fast i!,’ siger CBS-studerende Nanna Bergmann, Stud M.Sc.Innovation and Business Development

Gratis og uforpligtende
Interesserede virksomheder inviterer via et website tre studerende ind i sin virksomhed på baggrund af en akut eller fremtidig udfordring. De tre studerende formulerer og præsenterer i løbet af tre uger et løsningsforslag, som virksomheden gratis, kan benytte sig af – enten ved helt konkret at følge den foreslåede plan eller som input til eventuel fremtidig handling.

- De studerende opnår erhvervserfaring og får snuset til relevante og aktuelle problemstillinger, som minder om dem, de vil møde når de inden længe skal ud på jobmarkedet. De forbedrer med andre ord deres cv og opnår bedre mulighed for efterfølgende job. Og hvem ved, forhåbentlig fører disse kontakter og netværk til flere akademikere i små og mellemstore virksomheder, siger salgs- og kommunikationsdirektør Gitte Haaning Høj fra TimeGruppen.

For flere oplysninger kontakt kommunikationschef, CBS, Patrick Gram, mobiltelefon +45 2993 4491, email psg.ea@cbs.dk eller Salgs- og kommunikationsdirektør, TimeGruppen, Gitte Haaning Høj, mobiltelefon 5176 2720, email ghh@time.dk.

Sidst opdateret: Communications // 13/09/2013