CBS bremser for nye samarbejder med Danske Bank

Direktionen på CBS har på baggrund af sagen om hvidvaskning i Danske Bank besluttet at bremse for nye samarbejder med banken.

09/10/2018

Der bliver for nuværende ikke indgået nye samarbejder mellem CBS og Danske Bank. Det er besluttet efter sagen om hvidvask for muligvis langt over en billion danske kroner via bankens estiske filial.

Vi er i direktionen blevet spurgt til, hvilke samarbejder CBS har med Danske Bank, og hvordan vi stiller os til fortsat samarbejde med Danske Bank, efter Danske Banks egen undersøgelse har afsløret massive ledelsessvigt i forbindelse med hvidvaskning af penge i et hidtil uset stort omfang. Vi har brugt de seneste dage på at få et overblik over vores samarbejder med Danske Bank og vores handlemuligheder (aktuelle samarbejder og omfang kan ses længere nede i teksten).

Der skal ikke herske tvivl om, at vi tager denne sag meget alvorligt – ikke mindst fordi vi som business school ønsker at promovere og udvikle ansvarlighed og ansvarlig ledelse hos vores studerende. Rektor Per Holten-Andersen udtaler om sagen:

- Det er en meget alvorlig sag om hvidvask af enorme summer og ledelsessvigt i den forbindelse, som er kommet frem i lyset. Der er ingen tvivl om, at Danske Banks topledelse har svigtet sit ledelsesansvar, sine medarbejdere og det danske samfund. Det er også åbenlyst, at topledelsens ageren ikke er et forbillede for vores studerende, siger rektor Per Holten-Andersen og fortsætter:

- Vi har derfor besluttet, at CBS ikke vil indgå nye samarbejder med Danske Bank, før der udpeges en ny topledelse, og denne har vist, at den gennem en kritisk dialog med omverdenen vil søge at genskabe den tabte tillid til banken.

Selvom direktionen ser med stor alvor på sagen, er CBS som offentlig institution nødt til at overholde sine nuværende kontraktlige forpligtelser med Danske Bank. De nuværende samarbejder vil derfor fortsætte, men vi vil være særligt opmærksomme på relationer til Danske Bank. Rektor siger om sagen:

- Det er naturgivent, at CBS kandidater får job bredt i virksomheder, og at CBS’ forskere og vi som institution samarbejder bredt med erhvervslivet. Vi stiller eksempelvis gerne vores viden om CSR, internationale hvidvaskregler og god ledelse til rådighed for Danske Bank, og vi vil gerne trække læring ud af banken også i en krisetid. Men der er absolut ingen tvivl om, at vi vil være særligt opmærksomme på vores samarbejdsrelationer, og hvilken retning Dansk Banks topledelse bevæger sig de kommende måneder, siger Per Holten-Andersen.

-------------------------------------------------------------------------------

Oversigt, aktuelle samarbejder med Danske Bank (opdateret 08.10.18 og 10.10.18)
Samarbejder, hvor Danske Bank er involveret, løber op i cirka 23,5 mio. kr., heraf er cirka 10 mio. kr. finansieret af Danske Bank eller Danske Banks Fond.

Forskningsprojektet Nordic Finance and the Good Society.
Samlet finansiering er 8.690.000 kr. Danske Banks andel er 3.000.000 kr. Projektet løber fra 01.01.2015 til 31.12.2018.

Forskningsprojektet Compliance and Risk Management.
Samlet finansiering er 2.250.000 kr. Danske Banks andel er 750.000 kr. Projekt løber fra 01.01.2018 til 30.06.2023.

Erhvervs-ph.d. ‘Making Sense of Organizational Changes’.
Samlet finansiering er 2,000,000 kr. Danske Banks andel er 1,035,000 kr. Projektet løber fra 1. December 2016 til 31. November 2019.

Forskningsprojektet Situated Accounting and Sustainable, Community Managed Development.
Samlet finansiering er 130.376 kr. og Danske Banks andel er 130.376 kr. Projektet løber fra 01.06.2017 til 31.12.2018.

Forskningsprojektet An Analysis of Share Repurchase by Listed Firms.
Samlet finansiering er 233.000 kr. og Danske Banks Fond andel er 100.000 kr. Projektet løber fra 15.10.2016 til 15.12.2017.

Forskningsprojektet Corporate Impact Initiative ifm. med CBS Impact Day.
Samlet finansiering er 200.000 kr. og Danske Banks andel er 50.000 kr. Projektet løber fra 01.01.2016 til 31.12.2017.

Professorat i Digitalisering.
Samlet finansiering er 10.000.000 kr. Danske Banks andel er 5.000.000 kr. Projektet løber fra 01.08.2018.

Adjungeret professor. Bestyrelsesformand i Danske Bank, Ole Andersen, er adjungeret professor på CBS. Han blev udnævnt i 2015 og udløber i 2020. En adjungeret professor er en ulønnet titel, hvortil der hverken knytter sig undervisnings- eller forskningsforpligtelse.

Corporate Partnership.
Danske Bank har et Corporate Partnership med CBS fra 01.01. 2018 til 31.12.2018.  Et Corporate Partnership er: “reserved for companies who have a high level of involvement in CBS in terms of research, education and case competitions”. Selve partnerskabet og logo eksponering på auditorium og campus betaler Danske Bank  ikke for – men de betaler ad hoc for brug af employer branding og recruitment services.​

Danish Finance Institute (DFI).
Et samarbejde mellem fire universiteter, herunder CBS, og banksektoren via Finans Danmark. DFI uddeler stipendier til særligt dygtige, internationale forskere indenfor især finansiering, så danske universiteter kan tiltrække dem. Samarbejdet er fortløbende.

Executive in Residence.
Forhenværende CEO i Danske Bank, Thomas F. Borgen, var Executive in Residence på CBS i perioden 01.09.17 til 01.07.18. Rollen medfører møder med studerende og forskere i løbet af eet studieår.

Andre samarbejder: Danske Bank er CBS’ bank.

Sidst opdateret: Communications // 08/10/2019