Projektdeltagere

Ledelsens betydning for forretningsmæssige succceser i udviklingslande

Abstract:

Det er velkendt, at der er en sammenhæng imellem eksport og investering i datterselskaber i udlandet (Foreign Direct Investment (FDI)). Dansk erhvervsliv orienterer sig i stigende grad imod udviklingslandene, og der foretages store investeringer i Afrika i disse år med heraf følgende betydelig dansk eksport, f.eks. Vestas’ Lake Turkana projekt i Kenya. IFU har oprettet en stor landbrugsfond, og A. P. Møller har netop oprettet sin ’Africa Infrastructure Fund’. Kendskabet til de afrikanske markeder er begrænset i Danmark. CBS arbejder derfor med at undersøge faktorer af betydning for danske virksomheders succes (eller fiasko), når de operer i udviklingslande, hvad enten det er eksport, partnerskaber eller FDI. Dette projekt har til formål at undersøge sammenhængen imellem ledelse, corporate governance og datterselskabernes evne til at skabe resultater i form af eksport og indtjening.

Type:

Private (National)