Projektdeltagere

Ubalance, Balance og Allokeringen af Arbejdere til Jobs (Mismatch)

Abstract:

Den danske økonomi består af flere forskellige markeder, hvor sælgere og købere hver dag finder sammen og handler. Et af de vigtigste af disse markeder er arbejdsmarkedet, hvor jobsøgende sælger deres arbejdskraft ved at matche op med en virksomhed og blive ansat i et ledigt job. På arbejdsmarkedet fungerer denne matchning dog ikke altid optimalt: Mange arbejdsløse jobsøgere kan ikke finde et job, samtidigt med at mange virksomheder klager over at måtte fylde ledige stillinger med personer, hvis kvalifikationer passer dårligt. Dette projekt handler om at forstå, hvordan matchningen af jobsøgere og stillinger foregår på arbejdsmarkedet, og hvordan den kan forbedres via arbejdsmarkedspolitik. Kernen i projektet er en række statistiske analyser af data fra det danske CPR-register angående jobsøgere, ansatte og virksomheder kombineret med data for opslåede ledige stillinger. Ud fra disse analyser vil vi besvare spørgsmål som: Hvordan afhænger en given persons mulighed for at finde et job af hvem der ellers leder efter et job? Hvilken betydning har det, at ledige stillinger, der efterspørger en bestemt type af kvalifikationer, kan være lokaliseret i en del af landet, mens arbejdere med de relevante kvalifikationer er lokaliseret i en anden del af landet? Og, kan vi forbedre det danske arbejdsmarked gennem politiktiltag som aktivering, kørselsfradrag eller ændringer af dagpengeniveauet?

Type:

Public (National)