MADE – Platform til Fremtidige Produktion (MADE)

Abstract:

Det er afgørende for dansk vækst og beskæftigelse, at Danmark er attraktiv for både udenlandske og danske produktionsvirksomheder. Den danske fremstillingsindustri beskæftiger i dag omkring 300.000 personer. Hertil kommer, at produktion i Danmark er af betydning for at kunne tiltrække og fastholde en række F&U jobs. Industrien er imidlertid under stort pres fra vækstøkonomier, og de globale rammer for produktion ændrer sig hastigt. I årene der kommer, vil der være øget behov for produktivitet, integration af it, individuelt designede produkter og hurtigere introduktion af nye produkter. Hvis Danmark skal være attraktivt for produktionsvirksomheder kræver det derfor tilstedeværelse af konkurrencedygtige produktionsfaciliteter. MADE – Platform for Future Production er en strategisk platform, forankret hos de stærkeste produktionsfaglige miljøer i Danmark med deltagelse af fem danske universiteter, to GTS institutter, udenlandske universiteter samt otte storedanske produktionsvirksomheder og en lang række SMV’er. Platformen støttes aktivt af DI og tre industriforeninger/-fonde. Ud fra en holistisk tilgang med tæt integration af forskning og innovation – med brug af netværksaktiviteter og kobling til uddannelse – vil parterne styrke produktionen i danske virksomheder gennem øget og fleksibel automatisering, udvikling og anvendelse af nye teknologier, nye produktionsprocesser, ny organisering af produktionen og øget inddragelse af produktionsmedarbejdere.

Type:

Public (National)

Bevillingsgiver:

Innovationsfonden

Institut:

Institut for Strategi og Globalisering

Samarbejdspartnere:

FORCE Technology, Aalborg Universitet, Siemens Wind Power A/S, Teknologisk Institut, Haldor Topsøe A/S, Grundfos DK A/S, Blue Ocean Robotics ApS, NKT Holding A/S, Terma A/S, LEGO Systems A/S, Danish Tool Productions Aps, Inmold Biosystems A/S, IHFood A/S, Alexandra Institute A/S, Universal Robots A/S, Danish Crown, Hydro-Con A/S, Danmarks Tekniske Universitet, Attec A/S, Syddansk Universitet, Altan.dk, Bila A/S, Robotool A/S, Aarhus Universitet, Danfoss A/S, Qualiware Aps, Carometec Food Technology A/S, ProInvent A/S

Status:

Afsluttet