Kreativitet for innovation og vækst i Europa (CRE8TV.EU)

Abstract:

Kreativitet er en fundamental transformerende mekanisme i den europæiske økonomi. For at studere denne mekanisme samler dette projekt 11 ledende europæiske innovationsforskningscentre og er struktureret omkring seks temaer:1. Kortlægning og opmåling af kreativ-kulturelle industrier og deres effekt;2. Forståelse og modellering af kreativitet og design;3. Entreprenørskab og industrielle dynamikker i kreativ-kulturelle industrier;4. Digitale økosystemer, brugerdeltagelse og blurring af produktion og forbrug;5. Intellektuel ejendom, IP-rettigheder og innovation i kreativ-kulturelle aktiviteter, og;6. Politiske problemer og anbefalinger.Sammen, og gennem næsten 25 års akkumuleret forskning, vil vi gøre mærkbart metodologiske fremskridt og give friske og integrerede tilgange til studiet af kreativitet og innovation samt indenfor dynamikken i disse industrier. Dette vil resultere i nye dataset, policy briefs og værktøjer, så vel som akademiske artikler og bøger. Overordnet vil projektet mærkbart forbedre viden om og forståelse af kreativitet og innovations natur og karakteristika, de kreativ-kulurelle industrier og deres rolle i forhold til formningen af Europas fremtidige økonomi og samfund. Det vil derudover også give vigtige og pålidelige beviser vedrørende fremkomsten, promoveringen og stimuleringen af kreativitet i forhold til innovation i Europa og hvordan kreativitetsbaseret entreprenørskab bidrager til økonomisk vækst og velfærd. Projektet vil også være en meget værdifuld og original kilde for viden og forståelse af forskning-, business- og politiske beslutningstagerfælleskaber på både EU- og nationalt/regionalt plan. Projektet vil også hjælpe med at opbygge et europæisk forskningsfælleskab fokuseret på kreativitet og innovation, og vil bidrage til at bygge forskningskapacitet ved at still muligheder til rådighed for forskere tidligt i deres karrierer. Det vil også søge at avancere kvindelige forskere og forskningsmangeres rolle i Europa.

Type:

EU

Bevillingsgiver:

Seventh Framework Programme

Samarbejdspartnere:

University of Manchester, Technische Universität München, Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung GmbH, University of Gothenburg, Bocconi University, Corvinus University of Budapest, University of Brighton, Technische Universiteit Eindhoven, Politecnico di Milano, National Technical University of Athens

Status:

Afsluttet