Projektdeltagere

Otto Mønsted gæsteprofessorat - Margarete Wiersema

Abstract:

Formålet med ansættelse af en udenlandsk gæsteprofessor (Margarethe F. Wiersema) er at styrke CBS’ forskning og undervisning inden for områderne strategisk ledelse og organisations strategi, og specifikt omkring hvilken indflydelse top ledelsen har på organisations strategi. Instituttet SMG indtager i forvejen en stærk position inden for disse forskningsfelter (strategisk ledelse, organisations strategi). I relation til strategisk ledelse har en gruppe på 6-7 forskere ved instituttet (både junior- og seniorforskere) formået at publicere videnskabelige artikler herom i førende internationale tidsskrifter (Academy of Management Journal, Strategic Management Journal, Organization Science, Journal of Management Studies, Journal of International Business Studies, m.fl.). Derudover har gruppen arbejdet tæt sammen med danske og udenlandske virksomheder (Lego, Carlsberg, Novo Nordisk, m.fl.) omkring udarbejdelsen af forskningsprojekter indenfor disse områder. Den udenlandske gæsteprofessor forventes at medvirke til yderligere at styrke CBS’ internationale position inden for organisations strategi samt strategisk ledelse generelt; dette til gavn for institutionen (CBS), dens studerende, og danske virksomheder.

Type:

Private (National)