Projektdeltagere

Masters of crime: Skandinavisk krimifiktion i et medieindustrielt perspektiv (MAOFCR)

Abstract:

Scandinavian krimier - en genre af mystik, thriller og krimi - er blevet et global udgivelses fænomen. Bøger af Høeg, Larsson og Mankell sælges i millioner verden over og der er en hype om bøgerne på nettet. Hvorfor er skandinaviske krimier så succesfulde? Hovedparten af eksisterende undersøgelser forklarer succesen gennem tekstuelle-strukturalistiske, semiotiske eller kulturelle læsninger af genren. Krimien afspejler velfærdssamfundets mørke underside (syge, ensomme og malplacerede individer) i en atmosfære af evige vinter nætter og dystre landskab. Denne atmosfære er både eksotisk og forførende for udenlandske læsere, da den strider mod udbredte nordiske stereotyper om endeløs lykke og fred. Men kommer en markeds succes så naturligt? Dette projekt anser den skandinaviske krimis succes som et produkt af en lang række af institutionelle og individuelle aktører (forlag, redaktører, litterære agenter, professionelle forfattere, oversættere) og kooperative og konkurrencedygtige forbindelser mellem dem. Jeg foreslår en medieindustriel fokuseret undersøgelseaf skandinaviske krimier i konteksten af den danske forlagsbranche - empiriske undersøgelser, herunder interviews med centrale aktører og deltagerobservation. Samtidig medtager projektet en strukturalistisk genreanalyse. Formålet er at placere krimiens succes i konteksten af industriel produktion og i sammenhæng med en genre- og tekstmæssig analyse ved at udarbejde en model for fortolkning af medieproduktion.

Type:

Public (National)