Projektdeltagere

Indblik i Familievirksomheden (Inside the family firm)

Abstract:

Familievirksomheder er den typiske organisationsform i alle lande i verden. De sidste 10 års forskning har fastslået at familievirksomheder ofte er anderledes end andre virksomheder. I dette forskningsprojekt undersøger vi, hvordan disse forskelle opstår. Hvad er det, der karakteriserer virksomheder, når familier er ved roret? Vi fokuserer på tre kanaler i overlapningen mellem familie sfæren og business sfæren: For det første går virksomheder og formuer i arv. Vi undersøger hvordan arvemotivet påvirker virksomheders vækst, produktivitet og organisationsform. For det andet har mange familie entreprenører et ønske om at se at ejerskab og ledelse bevaret i familiens hænder. Hvordan påvirker det virksomheders og medarbejdernes organisering, når top ledelsen ønskes besat fra familien? Endeligt har mange familie entreprenører meget stærke værdier, der ofte går igen blandt mange af familiens medlemmer. Hvordan påvirkes virksomheder af ledelse baseret på f.eks. religiøse, kulturelle, familie eller individuelle værdier? Projektet vil give ny viden om sammenhængen mellem familie og busines sfærerne og vil derfor øge vores forståelse for det særlige ved familievirksomheder. Denne indsigt kan danne basis for at hjælpe virksomheder med at udnytte deres potentiale og styrke væksten i især små og mellemstore virksomheder. Projektet bliver ledet af Professor Morten Bennedsen og samler en stærk gruppe af internationale topforskere fra Europa og USA.

Type:

Public (National)

Bevillingsgiver:

Danmarks frie forskningsfond

Samarbejdspartnere:

INSEAD, University of Chicago Booth School of Business , Bocconi University, Stanford Graduate School of Business, Stanford University, Columbia University

Status:

Afsluttet