Bidrag fra universiteter/akademisk forskning på innovation og vækst

Abstract:

I hvilket omfang bidrager offentlig finansieret forskning til den overordnede økonomiske vækst? Hvad er afkastet til offentlig finansieret forskning? Og fortrænger eller komplementerer offentlig finansieret forskning private investeringer i forskning og udvikling (FoU)? Dette er væsentlige spørgsmål i forhold til den politiske beslutning om størrelsen af de offentligt finansierede forskningsudgifter.I fortsættelse af ovenstående spørgsmål er det også vigtigt at forstå, hvordan tranmissionen af den viden, der skabes fra offentlig finansieret forskning, foregår. Det er derfor vigtigt at besvare hvordan transmissionen af viden fra forskningsverdenen foregår – eksempelvis fra universiteterne – til andre dele af økonomien? Foregår videnoverførsel hovedsageligt gennem direkte kontakt mellem universitetsverdenen og virksomheder eller foregår der også væsentlig videnoverførsel gennem mobilitet af studerende og forskere, som får ansættelse i private virksomheder?

Type:

Public (National)