Projektdeltagere

Bogprojekt om CBS 100 års jubilæum

Abstract:

CBS anser den 1. oktober 1917 som sin fødselsdag, da der på denne dag blev oprettet en række kurser i almene fag som national økonomi og samfundskundskab under Købmandsskolen benævnt ”Handelsskoleafdelingen”.DSEB har spillet den helt afgørende rolle i, at CBS snart har eksisteret i 100 år, lige fra oprettelsen som en privat institution i 1917, og i tiden efter 1965, hvor CBS blev en del af det nationale uddannelsessystem. BogprojektProfessor i virksomhedshistorie ved CBS, dr. phil. Kurt Jacobsen arbejder på et forskningsprojekt, der skal udmunde i en bog om CBS' historie. På projektet er desuden ansat en post.doc. intentionen er ikke at udforme et traditionelt festskrift, men at skrive en bog om erhvervsøkonomiens og erhvervsuddannelsernes udvikling og samfundsmæssige betydning siden etableringen af FUHU i 1880. Det bærende fokus bliver CBS 1917-2017, men bogen vil af åbenbare grunde også inddrage FUHU/DSEB. Projektet løber over tre år og baserer sig bl.a. på FUHU's arkiver, som Kurt Jacobsen allerede har arbejdet med et stykke tid.

Type:

Private (National)