Projektdeltagere

• Partner: Dorte Lønsmann

Dannelsen af sociale og sproglige normer i midlertidige arbejdsfællesskaber (TraMulCom)

Abstract:

I dette projekt undersøger et internationalt forskerhold hvordan sociale og sproglige normer dannes og udvikles over tid i midlertidige arbejdsfællesskaber hvor medlemmerne kommer fra forskellige kulturelle og sproglige baggrunde. Den type arbejdsfællesskaber bliver mere og mere almindelige i mange sektorer, men vi ved forbavsende lidt om de sociale og sproglige processer de indebærer, og endnu mindre om hvordan vi kan blive bedre til at løse de samarbejdsproblemer de ofte medfører. Projektets målsætning er derfor at identificere og beskrive hvilke sociale, kulturelle og sproglige processer der kendetegner midlertidige arbejdsfællesskaber på tværs af sproglige og kulturelle skel, afdække hvilke problemer de kan medføre, og komme med konkrete forslag til hvordan man kan forsøge at modarbejde problemerne. Projektet er bygget op omkring cases fra forskellige typer arbejdspladser, bl.a. en norsk byggeplads med polske, svenske og norske arbejdere, en organisation i England der arbejder med internationale sociale kunstprojekter og en dansk NGO der udfører projekter i Afrika. Gennem sammenligning af cases vil undersøgelsen identificere fællestræk i de processer der udspiller sig, og på denne måde bidrage til udvikling af ny teori på feltet, og samtidig opbygge en vidensbank med ideer til hvordan man i praksis kan optimere samarbejdet i denne type fællesskaber –som langtfra altid er nemme at navigere i.

Type:

Public (National)