Tvivl om CBS’ jubilæumsår forlænger fejringen

I forbindelse med fejringen af 100-års jubilæet er der opstået berettiget tvivl omkring CBS’ reelle alder. Direktionen har taget dette til efterretning, og der redegøres for konsekvenserne i det følgende.

01/04/2017

Ved boglanceringen af ”CBS gennem 100 år” fredag d. 24. marts blev Direktionen gjort opmærksom på, at CBS først har sit 100-års jubilæum i 2018. Henvendelsen kommer fra en troværdig kilde med forbindelse til det tidligere FUHU (nu DSEB, Danish Society for Education and Business).

Det viser sig, at selvom Marius Vibæk, CBS’ stifter, i samarbejde med FUHU havde fastlagt de organisatoriske rammer for Handelshøjskolen i 1917, fik CBS først de ministerielle godkendelser af institutionen endeligt på plads i sommeren 1918. Der var således heller ingen undervisning på Handelshøjskolen i København før efterårssemesteret 1918.

Rektor Per Holten-Andersen udtaler i denne forbindelse: ”Man kan godt diskutere, om det er startskuddet i 1917, der tæller, eller om det er den officielle godkendelse af Handelshøjskolen i 1918, der er begyndelsen. For mig er det faktum, at undervisning først fandt sted på Handelshøjskolen i 1918, altafgørende. Det må vi som undervisningsinstitution erkende.

Det er vigtigt for mig at fastslå én urokkelig pointe: Dette ændrer ikke på CBS’ historiske betydning gennem i hvert fald 99 år – og her i vores 100. leveår, som vi altså ikke helt har rundet. Vi har faktisk fået feedback fra forskellige stakeholders, at CBS holder sig utroligt godt – sådan et moderne erhvervsuniversitet kan da umuligt være 100 år, har mange sagt til os, og det viser sig så, at de havde ret. Men 99 år er altså stadig lang tid, og den tid kommer ikke dårligt tilbage. Nu skal vi se fremad og selvfølgelig først og fremmest glæde os til en dobbelt så lang jubilæumsfest som først antaget."

Direktionen har besluttet, at de kommende jubilæumsaktiviteter stadig vil blive afholdt som planlagt af hensyn til aftaler, der er indgået med Frederiksberg Kommune og andre eksterne parter. Jubilæumsmerchandise og udsmykning i form af bannere indenfor i bygningerne og faner udenfor på campusområdet vil blive korrigeret vha. festlige stickers med teksten ”HIP HIP HURRA! CBS fejrer 100 år i 2017/2018 (jubilæumsår kan variere)”

Sidst opdateret: Communications // 08/10/2019