To CBS-forskere vinder international pris for case-opgaver

Nyheder

Undervisningscases fra CBS er blandt de mest brugte i auditorierne verden over. Stort tillykke til professor Michael Mol og professor Dana Minbaeva, som begge har vundet en pris for deres populære case-opgaver om techgiganten Apple og olievirksomheden KazOil.

 
25/02/2019

Case Awards

To undervisningscases fra CBS er blandt de mest brugte i auditorierne verden over. Det har den internationale organisation The Case Centre med over 500 akademiske og corporate medlemmer annonceret i dag i forbindelse med deres årlige prisuddeling for bedste undervisningscases. 

Vinderen af Free Case-kategorien handler om olievirksomheden KazOil i Kazakhstan, der skifter fra at have canadiske ejere til at være kinesiskejet. Kulturforskelle får lokale ledere til at forlade virksomheden. Hvordan motiveres medarbejdere til at blive under nye ejerforhold?

Vinderen af Strategy and General Management-kategorien handler om teknologigiganten Apple, som kommer i uvejr, fordi en BBC-dokumentarfilm anklager virksomheden for at overtræde kinesiske arbejderes rettigheder. Hvordan takler ledelsen den dårlige omtale?

Fra CBS’ uddannelsesdekan Gregor Halff lyder ”et stort tillykke”, mens han understreger vigtigheden af case-baseret undervisning:

”Case-opgaver er en fantastisk måde at få virkeligheden ind i undervisningslokalet. De fungerer som et godt greb, der gør professorer til endnu bedre undervisere. Mine kollegers priser er et bevis på, at de bidrager med undervisning på et højt internationalt niveau”, siger Gregor Halff.

Mest benyttede cases   
Hvert år uddeler organisationen The Case Centre priser til de undervisere, der har formået at berige businessuddannelser med inspirerende case-opgaver. Udvælgelsen beror på, hvilke cases der har solgt bedst i 2018 kombineret med hvor mange uddannelser, der har inddraget casen i undervisningen.

I år har CBS vundet i kategorierne Free Case og Strategy and General Management. I Free Case-kategorien konkurrerede casen med 702 andre, mens Strategy and General Management-kategorien havde 7.870 konkurrerende cases.

"At skrive cases handler om at fortælle en interessant historie" 
Dana Minbaeva, professor ved Institut for Strategi og Innovation, står bag vindercasen i kategorien Free Case med titlen ”The Acquisition Experiences of KazOil”.

”Det er ekstremt givende at skrive cases. Det handler i høj grad om at skabe en historie og fortælle den på en interessant måde”, siger Dana Minbaeva til The Case Centre.

Læs mere om casen ”The Acquisition Experiences of KazOil”

Michael Mol, professor ved Institut for Strategi og Innovation, har lavet casen, der vandt Strategy and General Management-kategorien med titlen ”Apple and its Suppliers: Corporate Social Responsibility”.

Læs mere om casen ”Apple and its Suppliers: Corporate Social Responsibility”

Læs hele Case Centres pressemeddelelse om prisvinderne

Fakta om CBS’ The Case Centre Awards
CBS har vundet otte Case Centre-priser siden 1998 i kategorierne:

•    Economics, Politics and Business Environment – 2017
•    Ethics and Social Responsibility – 2017 og 2018
•    Strategy and General Management – 1998 og 2019
•    Free case – 2018 og 2019
•    Outstanding new case writer – 2015

For flere informationer kontakt:
Professor Dana Minbaeva
Professor Michael Mol
Journalist, CBS Communications, Matilde Hørmand-Pallesen

CBS Cases

 

CBS Cases

Sidst opdateret: Communications // 25/02/2019