Students win prize for discovering patterns in CSR communication

MSc in Business Administration and Data Science students Anastasiya Vitaliyivna Strohonova and Almut Bohnhoff win the prestigious thesis award ‘The Troubleshooter Prize’ worth DKK 50,000 for their thesis on ‘Evaluating Danish CSR Communication using Natural Language Processing’. The prize goes to the student or the group of students who have written the best thesis in collaboration with last year’s winner of the HBH Prize. Last year Rambøll won the HBH Prize.

16/09/2022

Anastasia og Almut fortæller mere om deres samarbejde med Rambøll og specialet og giver tips til næste års studerende, der skal skrive speciale hos byggefirmaet STARK, dette års vindere af HBH-prisen.

Hvad handler jeres speciale om?

Til vores speciale brugte vi Natural Language Processing til at analysere CSR-kommunikation fra ca. 60 danske virksomheder. Med stigende mængder CSR-kommunikation bliver det mere udfordrende at få et overblik over, hvad virksomhederne kommunikerer, så for at løse dette problem var vores mål at opdage mønstre i kommunikationen, og hvordan kommunikationen mellem virksomheder, der blev positivt fremstillet i nyhederne og de sociale medier, adskilte sig fra de andre virksomheder i hele datasættet. Derved fik vi også en metode til at sammenligne kommunikationen fra vores casevirksomhed med andre virksomheders kommunikation, så vi kan lede efter andre områder, som kan undersøges eller forbedres yderligere.

Hvad var nogle af fordelene ved at skrive speciale med en casevirksomhed?

Ved at samarbejde med en casevirksomhed fik vi mulighed for at få et perspektiv indefra på vores problemformulering. Rambøll introducerede os fx til deres tilgang til bæredygtighed, initiativer, udfordringer og så videre. Da vi hørte om deres arbejde med bæredygtighed blev vi endnu mere ivrige efter at se, hvordan dette udmøntede sig i differentieret CSR-kommunikation. Og det at vores casevirksomhed støttede os og hjalp os med kontakt til forskellige interessenter gav os mulighed for at stille spørgsmål og få feedback, og det gjorde specialeskrivningsprocessen endnu mere spændende og god. Det hjalp os også med at stille skarpt på selve business casen i vores speciale allerede tidligt i processen og være opmærksomme på anvendelsen af vores forskning i praksis i hele forløbet.

Det var en fantastisk mulighed for at lære Rambøll at kende på en måde, vi ellers ikke ville have gjort. Vi kom også til at arbejde med data fra det virkelige liv. Også dette var vigtigt for os, da vi begge læser Data Analytics.

Hvad er det vigtigste, I har lært i processen?

Samlet set er det at skrive et speciale en fantastisk mulighed for at øve planlægning og udførelse af et omfattende projekt. Det er vigtigt at huske på, hvad du har planlagt at opnå med dit emne, så du løbende kan gøre fremskridt og sikre sammenhæng, men også at revurdere din tilgang, når du får nye oplysninger. Forskellige holdninger og kilder kan hjælpe dig med at udvikle dit speciale, og en casevirksomhed er en stor kilde til yderligere viden og støtte. Selvom analysen ikke går efter planen, eller dine resultater ikke er, hvad du forventede, kan du stadig lære noget om, hvordan du kan gribe et problem an i fremtiden.

Specialeskrivning er også en god øvelse i tidsstyring. Vi oplevede, at vi altid kunne tilføje flere detaljer, men vi lærte også, at det er bedre at udnytte tiden, man har til rådighed, godt. Vi lærte også, at det er vigtigt at have et liv ved siden af. Det er ikke nemt at skrive speciale, så man skal samtidig være opmærksom på sit eget velbefindende.

Har I et godt råd til næste års studerende?

Da det kan være svært at finde et emne og en virksomhed at samarbejde med, foreslår vi at starte tidligt og udvikle en klar idé om, hvilket problem, I gerne vil undersøge så hurtigt som muligt. Når I så skal skrive speciale, vil vi anbefale at have en klar afgrænsning og gode, sammenhængende ideer. Så får du også mere tid til at forbedre din analyse eller din research, og du holder overblik over din skrivning og din problemformulering.

Vi anbefaler ikke at vente til sidste øjeblik med at skrive. Del hele processen op i små delmål, og sæt deadlines for disse med ugentlige statusopdateringer. Så styrer du din tid og processen meget bedre. Brug din specialemakker og dine vejledere til at drøfte spørgsmål, metode og skrivning.

Hvad er HBH-prisen?

Siden 1991 er HBH-prisen blevet uddelt årligt af CBS og HBH-fonden. Bag prisen står Henrik Bødtcher-Hansen, der etablerede virksomheden H. B. Hansen A/S kort efter anden verdenskrig og gjorde HBH til et kendt navn inden for elektriske apparater. Tidligere års modtagere af HBH-prisen er bl.a. Mikkeller, B&O Play, VELUX og Hi-Fi Klubben.

HAR DU LYST TIL AT SKRIVE SPECIALE MED STARK?

Vil du skrive speciale med dette års vinder af HBH Prisen – byggemarkedet STARK – kan du læse meget mere om Troubleshooter Prisen, workshoppen og hvordan du kan være med her.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 11/07/2023