Stakeholder-tænkningens pioner besøger CBS-konference

CBS er stolt af at byde velkommen til professor og ledende eksponent for stakeholder-tænkningen, R. Edward Freeman den 11. juni. Han deltager i en international konference om bæredygtighed gennem partnerskaber.

04/06/2018

Edward Freeman
Foto: Professor R. Edward Freeman, Darden School of Business, University of Virginia

Hvis du googler ’stakeholder theory’, foreslår Google at færdiggøre din sætning med navnet Freeman. Som en af de største eksponenter for stakeholder-teori er det ikke uden grund, at det er den amerikanske professor R. Edward Freeman, der dukker.

Mandag den 11. juni melder professoren i organisationsteori og virksomhedsetik sin ankomst til den internationale konference CSSI 2018 Symposium. Freeman vil give sit bud på, hvordan stakeholder-tænkningen og partnerskaber kan løse sociale og miljømæssige problemstillinger i samfundet. CBS er vært for konferencen i samarbejde med Dansk Industri.

Ledende inden for stakeholderteori
Freeman er én af konferencens hovedtalere. For 34 år siden udgav Freeman bogen Strategic management: A stakeholder approach (1984), som blev afgørende for udviklingen og udbredelsen af stakeholderteori. Stakeholder-tænkningen er siden blevet en del af diskussioner i mange business-discipliner som ledelse, marketing, regnskab, finans, business-etik og corporate ansvarlighed.

Se TED Talk med Edward Freeman; Business is about purpose.

Freeman stiller op til interview
Ifølge Esben Rahbek Pedersen, professor ved CBS og vært for konferencen, har Freeman overbevisende vist, hvordan stakeholder-tilgangen gør ledere i stand til at tænke anderledes om værdier, etik og kapitalisme uden at ende i ”anti-business” og ”anti-samfunds”-positioner.

Ud over at være professor i business administration på Darden School of Business, University of Virginia, er Freeman også Academic director for The Business Roundtable Institute for Corporate Ethics, direktør for Darden's Olsson Center for Applied Ethics og executive editor for tidsskriftet Philosophy of Management.

På konferencen er Connie Hedegaard, formand for den internationale miljøfond KR Foundation, og Christian Friis Bach, generalsekretær for Dansk Flygtningehjælp, også blandt talerne.

Freeman stiller gerne op til interview.

Læs mere om konferencen og tilmeld dig

For flere informationer kontakt:

Professor Esben Rahbek Pedersen

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020