Officiel åbning af forskningscenter for big data-analyse af den finansielle verden

Det nye grundforskningscenter der ledes af professor Lasse Heje Pedersen skal give en ny forståelse af finansverdenen baseret på kombinationen af kæmpe datasæt, en revolution i datavidenskab og computerkraft samt ny økonomisk teori.

nyt grundforskningscenter på CBS
08/03/2023

Torsdag den 2. marts 2023 var dagen for den officielle åbning af Center for Big Data in Finance (BIGFI) ved CBS. Centret er et af de få i Danmark, som er blevet omhyggelig udvalgt blandt ansøgere fra alle forskningsfelter, og dermed har udsigt til direkte støtte fra Danmarks Grundforskningsfond. I spidsen står CBS-professor Lasse Heje Pedersen, der er en af de mest citerede forskere i verden indenfor finansiering og økonomi.

Centret kommer desuden til at bestå af 11 seniorforskere, seks mænd og fem kvinder, samt ph.d.- studerende, og placeres på Institut for Finansiering på CBS. Det fortæller forskningsdekan Søren Hvidkjær.

Big data skal være fundament for løsninger på fremtidens store udfordringer

»90 procent af al den data, der nogensinde er produceret, er produceret inden for de sidste to år.«

Sådan sagde Professor i Finance and Economics ved Yale University, Tobias Moskowitz ved åbningsarrangementet af det nye Center, og understregede, at den eksponentielle vækst af data netop er grunden til, at vi bør se på big data for at søge bedre løsninger på fremtidens store udfordringer.

BIGFI vil blandt mange andre ting se på, hvordan investorer træffer deres beslutninger – er de eksempelvis rationelle eller forudindtaget? Og hvordan kan finansiering i sidste ende bidrage til grøn omstilling?

»Vi vil gerne sikre, at Danmark er i front inden for Finance og Big Data. Big Data, AI og machine learning dukker op inden for alle forskningsområder lige nu, og vi vil selvfølgelig ikke være de eneste, der kigger på det. Men jeg tror, vi kan bidrage med noget rigtig vigtigt,« sagde Lasse Heje Pedersen, Centerdirektør i BIGFI.

Centret har udsigt til 59,4 millioner kroner i støtte fra Danmarks Grundforskningsfond. Det er den hidtil største enkeltstående ekstern forskningsbevilling, CBS har modtaget.

Centerets ambitiøse mål om at skabe grundlæggende nye forståelser af økonomi fik nogle stærke støtteord fra Danmarks Grundforskningsfond / Danmarks Grundforskningsfond på åbningsdagen.

»Vi er sikre på, at dette vil løfte CBS-forskningen til at nå nye højder – den starter allerede højt, men vi forventer, at du når endnu højere,« sagde Søren-Peter Fuchs Olesen, administrerende direktør i Danmarks Grundforskningsfond som holdt åbningstalen.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 14/07/2023