Nyt format tiltrækker tusindvis af deltagere

Over 24.000 mennesker har tilmeldt sig et Massive Open Online Course fra CBS. Kurset om Social Entrepreneurship er det første af en kursusrække, hvor folkene bag trækker det digitale kursusformat i innovative retninger.

24/09/2014

24.000 studerende til én forelæsning emmer af overfyldte lokaler, larm og umenneskeligt lang kø til både kaffemaskinen og toilettet. Men sådanne praktiske problemer findes ikke, når undervisningen foregår på computeren i stedet for fysisk.

CBS lancerede i starten af september et Massive Open Online Course (MOOC) på portalen Coursera, hvor over 24.000 mennesker har tilmeldt sig det første kursus, og flere tusinde er aktive.

Enhver kan tilmelde sig, og kursisterne er derfor ikke typiske CBS-studerende, men kommer fra alle dele af verden og har meget forskellig baggrund. Det lægger måske op til et relativt simpelt kursus med en række videoer og meget lidt deltagelse, men folkene bag kurset mener, at CBS fornyer kursusformatet.

- MOOCs har ofte en lineær tilgang til læring, hvor studerende ser en forelæsningsvideo, og så besvarer de en multiple choice-test og får et diplom. Vi har forsøgt at lave et kursus, der er tættere på CBS’ måde at tænke læring, siger Thomas Rousing, forskningsassistent ved CBS Learning Technologies og projektleder for CBS’ første MOOC.

Nye virksomheder
MOOCs tog fart i 2012 med Coursera, som med 100 tilmeldte universiteter tilbyder flere end 400 kurser. CBS' anderledes tilgang udmønter sig blandt andet i, at kurset fokuserer på gruppearbejde og har som slutmål, at deltagerne skal skabe nye virksomheder.

I kursets første uge indsamlede deltagerne 13.137 dollar til Fonden for Entreprenørskab ved at udarbejde og fremlægge forretningsideer via portalen Betternow.org, som brugere af portalen donerede til. Ved slutningen af kurset vil de tre bedste forretningsideer modtage de donerede penge, som frit kan bruges til at føre forretningen videre.

- Hvis vores kursus leder til bare en håndfuld succesfulde virksomheder, er målet nået, siger professor Kai Hockerts, Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse, der er hovedunderviser på kurset.

Ikke bare et kursus
Prodekan for læring Annemette Kjærgaard mener, at CBS vil opleve fordele ved at afholde MOOCs.

- Vi ser det ikke kun som kurser på en ny platform. Vi ser det også som en mulighed for at gøre opmærksom på CBS. Det her er en investering i et område i stor udvikling, og målet er, at investeringen får gevinster på andre områder. Eksempelvis i form af nye samarbejder, tiltrækning af udenlandske forskere og studerende samt generel branding af CBS, fortæller Annemette Kjærgaard.

For yderligere information kontakt Annemette Kjærgaard eller Thomas Rousing

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017

Hvad er en MOOC?

Massive Online Open Courses er slået igennem som fænomen siden 2012, og Danmarks Tekniske Universitet og Københavns Universitet har også lavet MOOCs. CBS har lavet en aftale med Coursera om at afholde i alt seks MOOCs. De allerstørste MOOCs har haft omkring 100.000 tilmeldte.