Nye studerende fokuserer på ansvarlighed fra dag et

CBS’ bachelorstuderende begynder deres første dag på universitetet til den såkaldte Responsibility Day. Med rektor, Kronprinsessen af Danmark og en case-opgave på programmet motiverede CBS de flere tusinde fremmødte studerende til at agere ansvarligt.

04/09/2017
HKH Kronprinsesse Mary til CBS Responsibility Day 2017
Foto: Jørn Albertus

"Ved du, hvad vi skal?"
"Nej altså, det er noget med ansvarlighed?"

Spørgsmålene udveksler to kvinder i forhallen til Tivoli Congress Center i København. De er to af de i alt 2930 nye bachelorstuderende, som er inviteret til Responsibility Day i anledning af deres første dag som universitetsstuderende på CBS. De næste seks timer skal de blive meget klogere på, hvad ansvarlighed betyder i en business-kontekst.

Responsibility Day kører på syvende år og har fået så stor tilslutning, at eventen er vokset ud af først CBS’ egne lokaler, siden af Falkonersalen. Formålet med dagen er, at de studerende uanset hvilken af de i alt 19 studieretninger, de har valgt, allerede fra dag ét bliver gjort bevidste om deres egen aktive rolle i at tage ansvarlige beslutninger.

Rektor Per Holten-Andersen hører til blandt de første talere. Han kalder de studerende ”a lucky bunch of bachelor students”, fordi de er nået igennem nåleøjet blandt de over 13.000 ansøgere. For ham er Responsibility Day en helt særlig dag.

"Når jeres studietid er ovre, vil I høre til nogle af de mest privilegerede. Men med privilegierne følger en lang række forpligtelser, som rækker ud over jer selv både i jeres nærmiljø, men også på verdensplan.
Virksomheder skal være til gavn for samfundet, virksomheder skal være ansvarlige og det skal ikke bare handle om jeres egen fortjeneste. I skal udvikle jeres egen forståelse og definition af, hvad det vil sige at være ansvarlig. Og den rejse begynder i dag, på dag ét, og vil vare hele jeres studietid, hvor det er vores opgave at udvikle ansvarlige ledere", siger rektor Per Holten-Andersen.

Som et par eksempler på ansvarlighed nævner han velfærd, bæredygtighed, lighed, diversitet, gennemsigtighed, etik og antikorruption.

Besøg af HKH Kronprinsesse Mary
Når Billed-Bladets fotografer er til stede, er sandsynligheden for, at et medlem af Kongehuset også er på vej, stor. HKH Kronprinsesse Mary er inviteret som taler for at give sit bud på, hvordan de studerende kan handle ansvarligt. Hun er passioneret fortaler for bæredygtighed, sundhed, ligestilling mellem kønnene og empowerment af kvinder. Mary er ikke tvivl om, at salen er fyldt med talenter og store ambitioner:

"Ungdommmen spiller en stor rolle i bæredygtig udvikling. I har pligt til at udfordre status quo og eksisterende forretningsstrategier. Og der er ingen tvivl om at det, I har at byde på, er eftertragtet. I har alle et kæmpe potentiale, som kan bidrage til samfundets udfordringer og få det meste ud af de muligheder, I får. Og det er til gavn for os alle."

Som protektor for Copenhagen Fashion Summit har hun flere input til, hvilke spørgsmål de studerende skal huske at stille, når de senere på dagen skal løse en business case for et modefirma.

Opgave: væv ansvarlighed ind i modebranchen
Business casen går ud på, at de studerende skal løse en opgave, der har ansvarlighed i fokus. Det er CBS-alumne og Chief Content Officer hos Danish Fashion Institute, Jonas Eder-Hansen, der præsenterer casen. Som eksempler på at modebranchen ikke har ageret ansvarligt, nævner han, at en bomulds-t-shirt kræver 2.000 liter vand at producere. Og han nævner skandalen i Bangladesh fra 2013, hvor en fabrik styrtede sammen og flere døde.

"Det blev et stort issue for modeindustrien. Var det for sent? Ja", siger Jonas Eder-Hansen og understreger, hvor vigtigt det er, at bæredygtighed bliver en del af tøjbranchen.

Case-navnet er “Yab Yum Clothing Company: Weaving Responsibility into Business”. Opgaven består i at lave en ansvarlig strategi for modefirmaet Yab Yum Clothing Company, som endnu ikke selv har en strategi. Casen skal som sidste punkt på dagens program sørge for, at Corporate Social Responsibility (CSR) er et begreb, de fleste nye studerende nu kender til.

Fakta
CBS ligger nr. 4 i verden (2016) på rankingen “Better World Business Schools Ranking”, som FN Global Impact står bag. Global Compact er et FN-initiativ, der opstiller ti generelle principper for virksomheders arbejde med samfundsansvar.
FN’s Global Impact

Det er CBS’ PRME-kontor, der står bag Responsibility Day.
Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020