Ny portrætbog vil gøre offentlige ledere synlige

Offentlige ledere skal blive bedre til at være synlige og vise den værdi, de skaber, mener professor ved Copenhagen Business School (CBS) Anne Reff Pedersen. Hun er medforfatter til en ny bog, hvor en PET-chef, en ledende oversygeplejerske og fire andre offentlige ledere i meget ærlige fortællinger viser, hvordan de har skabt forandringer.

25/09/2017

Fængselsinspektør ved statsfængslet i Nyborg Arne Tornvig Christensen. Forsidebillede: oversygeplejerske ved hjertemedicinsk klinik på Rigshospitalet Mette Rosendal Darmer.
Fotograf: Kim Vadskær

Det er sjældent, at en fængselsinspektør, en ledende oversygeplejerske ved Rigshospitalet eller en direktør i en kommune hyldes for deres arbejde. Typisk er det skandalesager, der får de offentlige ledere i avisspalterne.

Til gengæld sker det oftere, at den succesfulde administrerende direktør fra det private erhvervsliv portrætteres i de landsdækkende dagblade. Den observation blev en del af motivation for, at professor ved CBS Anne Reff Pedersen valgte at følge seks offentlige ledere i deres hverdag, som i dag er blevet til bogen Når ledere skaber offentlig værdi.

Lederne i bogen fortæller nuanceret om deres hverdag, der går ud på at løse samfundsproblemer om, hvordan man uddanner unge, hvordan man forebygger kriminalitet og hvordan man gør klimatilpasninger til hverdagshandlinger.

”Jeg har stor respekt for de svære og komplicerede samfundsopgaver offentlige ledere skal løse. Men man hører mest i medierne om sager, der går galt. De offentlige ledere skal være bedre til at blive synlige og vise den værdi, de skaber. Det giver legitimitet for offentlig ledelse, der ofte ikke er så synlig som privat ledelse,” siger Anne Reff Pedersen.

Ærlige fortællinger fra hverdagen
Bogen er blevet til i tæt samarbejde med antropolog og gæsteforsker ved CBS Charlotte Cécile Renard, som har fulgt hver leder tæt i flere måneder og benyttet sig af den etnografiske og narrative metode. Det har givet et sjældent blik ind i den offentlige sektors maskinrum.

Som læser møder man en fængselsinspektør ved statsfængslet i Nyborg, en oversygeplejerske ved hjertemedicinsk klinik på Rigshospitalet, kommunaldirektøren i Ballerup, chef for afdelingen for forebyggende sikkerhed hos Politiets Efterretningstjeneste, centerchefen for Plan, Miljø og Klima i Fredensborg Kommune, samt rektor ved Københavns åbne Gymnasium.

Arbejder for samfundet og ikke bundlinjen
Fælles for lederne i bogen er, at de har haft drive og vilje til at skabe forandringer i deres organisation, som kommer hele samfundet til gavn, fremhæver Anne Reff Pedersen.

”De offentlige ledere, vi har mødt, kan lære de private ledere om, hvordan man løser komplicerede samfundsproblemer for at skabe offentlig værdi. En værdi, der ikke kun handler om tal på bundlinjen for den enkelte organisation, men om at skabe værdi til samfundet”, siger hun.

200 ledere samles på CBS
Bogen lanceres i dag i forbindelse med konferencen ”Sæt organisationen fri”. Over 200 ledere mødes på CBS fra klokken 12.30-20.00 for at debattere temaet organisationsforandringer. Det er andet år i træk, at CBS-uddannelsen Master of Public Governance samler ledere fra både den private og offentlige sektor.

Læs mere om konferencen ”Sæt organisationen fri”

Find bogen, som forlaget Nyt fra Samfundsvidenskaberne har udgivet, her:
Når ledere skaber offentlig værdi

For flere information kontakt:
Professor ved Institut for Organisation og studieleder for Master of Public Governance:
Anne Reff Pedersen

Eller journalist ved CBS:
Matilde Hørmand-Pallesen

Sidst opdateret: Communications // 08/10/2019