Ny bog: Et mindset kan være et mentalt bur for en leder

Big Data-strategier løber ofte ud i sandet, fordi lederne i virksomheder ikke er bevidste om, at deres mindset begrænser dem kognitivt i udsyn og derved også deres handlemuligheder.

15/12/2017

Foto: Djøf

En undersøgelse lavet af tidsskriftet Sloan Management Review viser, at de virksomheder der for alvor benytter Big Data-teknologi er 26 pct. mere profitable. Men det kræver en dedikeret indsats.

Rigtig mange virksomheder investerer i Big Data-teknologi, men det ændrer ikke i sig selv på de eksisterende mindset hos deres ledere omkring interaktion med kunderne, og det er problematisk i en tid, hvor mange markeder ændrer sig radikalt. Mange virksomheder benytter Big Data-teknologi i forlængelse af de spor, de allerede kører i.

Virksomheder, der arbejder seriøst og succesfuldt med Big Data-teknologi ender ofte med radikalt at ændre deres interaktion med interessenterne og disrupter derved konkurrencen, viser forskningen. Men forudsætningen for det er, at de kan skifte mindset, og det er der rigtig mange virksomheder, der ikke er i stand til. Det er den næste store udfordring for erhvervslivet, mener forfatterne bag bogen Disrupt dit Mindset, Pernille Rydén ph.d. fra CBS og lektor ved DTU, Torsten Ringberg professor ved Institut for Afsætningsøkonomi, CBS, og Per Østergaard Jacobsen ekstern lektor ved samme CBS-institut.

I bogen giver de svar på, hvordan virksomhedsledere kan identificere og arbejde med deres strategiske mindset på nye måder, så de kan skabe de rette organisatoriske rammer for en succesfuld Big Data-strategi.

Fire typologiske mindset
Ifølge bogen og den forskning, der ligger til grund for den, findes der fire mindset, der hver især dominerer hos den enkelte leder. Enten er man som leder mest til Promote & Sell, Listen & Learn, Connect & Collaborate eller Empower & Engage, og det skal man huske at frigøre sig fra, når man arbejder med Big Data.

”Der er ikke nødvendigvis et mindset, der er bedre end de øvrige. Alle mindset kan anvendes afhængig af virksomhedens strategiske situation. Det vigtige er, at virksomhedslederen er bevidst om sit mindset, og at det harmonerer med det øvrige ledelsesteam, virksomhedens strategi og især forventningerne hos konsumenterne. Og dér ser vi problemer”, forklarer Torsten Ringberg.

Selvhjælp og onlinetest
Bogen er skrevet for at hjælpe virksomhedsledere med at nedbryde eller disrupte deres eget dominerende mindset i forhold til at arbejde med Big Data, og det er i høj grad en selvhjælpsbog, som både managers og studerende på business-uddannelser også kan finde nyttig. Bogen er også udkommet på engelsk.

Den giver adgang til en onlinetest, så man kan finde ud af, hvilket dominerende managerial mindset, man har og sammenligne det med de øvrige medlemmer af ens ledelsesteam.

Per Østergaard Jacobsen og Torsten Ringberg underviser på CBS i strategisk brug af Big Data. I den forbindelse ser de heldigvis også eksempler på virksomheder, der rent faktisk har de nødvendige mentale ressourcer i forhold til markedet og derfor kan se verden på en ny måde og disrupte sig selv.

Det er især i bank- og forsikringsverdenen, at man lige nu ser disruption som afgørende for den fremtidige udvikling, og hvor anvendelse af nye Big Data-baserede strategier er afgørende. Man kan sige, at bankerne og forsikringsselskaberne skal disrupte sig selv fra at undgå at blive tilintetgjort af nye online og data-drevede konkurrenter, der tilbyder meget mere fleksible, billigere og personaliserede løsninger.

”Selskabernes største udfordring er at gentænke, hvad de tilbyder kunderne. De skal benytte Big Data-teknologien til at skabe interaktion med kunderne, som er relevant og værdifuld, og som dermed sikrer et meningsfyldt tilhørsforhold”, siger Torsten Ringberg.

For flere informationer kontakt professor Torsten Ringberg.

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020