Michael Moesgaard Andersen bliver adjungeret professor på Institut for Strategi og Innovation

Startup-investor Michael Moesgaard Andersen bliver adjungeret professor ved Institut for Strategi og Innovation på CBS. Tiltrædelsesforelæsning er 30. oktober på Frederiksberg.

03/10/2019

Foto: Scanpix

Det er en erfaren investor i startups, som udnævnes til adjungeret professor ved Institut for Strategi og Innovation på CBS. Michael Moesgaard Andersen har gennem sin venturevirksomhed været med at udvikle virksomheder som CBB Mobil, Configit og Konsolidator. Professor Torben Pedersen, som har været med til at indstille, siger, at Michael Moesgaard Andersen kommer med både praktisk erfaring i strategi og innovation og evnerne til at formidle sine erfaringer og indsigt.

”Når vi udnævner Michael Moesgaard Andersen til adjungeret professor, er det med udgangspunkt i, at han over en længere årrække har vist, at han kan kombinere praktisk erfaring fra erhvervslivet og akademisk forskning, samtidig med at han også mestrer formidling heraf i form af bøger, artikler og foredrag”, siger professor Torben Pedersen fra Institut for Strategi og Innovation på CBS og fortsætter:

”Fokus for Michael Moesgaard Andersen har været direkte på strategi og innovation, og han vil derfor kunne medvirke til at fremme en række nye værktøjer og metoder. Aktuelt er han allerede i gang med et perspektivrigt studium i, hvordan for eksempel kunstig intelligens kan benyttes til at samle viden om innovation fra start-upvirksomheder, og hvorledes dette kan bruges af store globale virksomheder. Han har en stor og aktuel viden om, hvad der rører sig i iværksættermiljøerne og om, hvad de igangværende megatrends betyder for forretning, forskning og formidling”.

Strategi – innovation – datadreven vækst
Michael Moesgaard Andersen har tidligere været adjungeret professor i perioden 2009-2019 ved Institut for Ledelse, Politik og Filosofi. Nu skifter han til Institut for Strategi og Innovation, hvor han holder sin tiltrædelsesforelæsning onsdag den 30. oktober med titlen: Strategy and innovation: How to accelerate growth in a data-driven world? (Forelæsningen holdes på engelsk).

Han vil her komme ind på den indre sammenhæng mellem datadreven innovation og vækst. Hvordan kan det være, at nogle virksomheder har blinde pletter og dør på grund af manglende reel innovation (Nokia, Blockbuster og Kodak), mens andre soler sig i den nye datadrevne verden (Google, Facebook, Tencent)? Den datadrevne udvikling er sammen med nye typer innovation en eksplosiv cocktail, som fremover vil øge kløften mellem vindere og tabere. Kom og hør, hvordan vækst i virksomheder kan øges markant ved brug af datadreven innovation og afløse udvikling præget af tilfældighed. Er det muligt ved hjælp af de nye datadrevne platforme at blitzscale en (dansk) virksomhed?

Om Michael Moesgaard Andersen
Michael Moesgaard Andersen har været embedsmand i Finansministeriet, partner i Deloitte og haft eget konsulentfirma, før han etablerede venturevirksomhed. I udviklingen af venturevirksomheden er nogle af de mest kendte virksomheder i dag CBB Mobil, Configit og Konsolidator (børsnoteret). Michael har gennem hele sin karriere haft en tæt tilknytning til akademiske miljøer som ekstern lektor, foredragsholder, censor og som forfatter og medforfatter til en række bøger og artikler. Michael er endvidere fra tid til anden foredragsholder ved CBS Executive og Board Faculty for bestyrelsesuddannelserne.

For tilmelding til tiltrædelsesforelæsningen klik her.

For flere oplysninger kontakt institutsekretær Mie M. Hegelund

Sidst opdateret: Communications // 03/10/2019