Lise Kingo er blevet udnævnt som årets Æresalumne 2018

CBS har udnævnt Lise Kingo til årets Æresalumne 2018. CBS tildeler Lise Kingo hædersbevisningen på grund af hendes ledelsesværdier og virke inden for Corporate Social Responsibility.

21/02/2018

Lise Kingo
"Lise Kingo er en af de alumner, vi er særligt stolte af", siger rektor Per Holten-Andersen. Hun er en rollemodel i kraft af de ledelsesværdier, hun repræsenterer. Hun har gennem sin karriere arbejdet i krydsfeltet mellem social responsibility og ledelse, som også er centralt for CBS’ værdier i dag.

Lise Kingo har en HD i Afsætningsøkonomi fra CBS. Siden 2015 har Lise Kingo været CEO og Executive Director af United Nations Global Compact og forestår arbejdet med erhvervslivets medansvar for at opnå FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling inden 2030. Lise Kingo var også formand for Erhvervsstyrelsens Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst (2012-2015) og har i forbindelse med sit virke haft meget at gøre med CBS’ forsknings- og uddannelsesmiljø inden for Corporate Social Responsibility (CSR).

"Udnævnelsen til CBS' æresalumne betyder meget for mig. Det er en meget stor ære og et stort privilegie at blive tildelt en så stor anerkendelse af min tidligere læreanstalt, særligt og især da CBS udviser et så stort engagement i CSR", siger Lise Kingo.

En diplomat i New York
Selvom Lise Kingo har arbejdet globalt for Novo Nordisk i 25 år, har hun aldrig boet og arbejdet i udlandet, så da muligheden for at komme til New York og arbejde for at fremme CSR på verdensplan, var det utænkeligt ikke at gribe chancen.

"FN er et utroligt spændende miljø. Jeg har altid haft en drøm om at blive diplomat, og det er jeg nu. Det er spændende og krævende at lære den nye disciplin, og det er meget givende at gøre det for at fremme en dagsorden, jeg betragter som afgørende vigtig for os alle."

Skub på FN’s 17 verdensmål og erhvervslivets medansvar
FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling er en del af FN’s 2030-agenda om at komme sult og fattigdom til livs. United Nations Global Compact er en ledelsesplatform under verdensmålene med fokus på at udvikle, implementere og udbrede ansvarlig virksomhedsdrift i henhold til ti universelt accepterede principper inden for menneskerettigheder, arbejdskraft, miljø og antikorruption.

"Verdensmålene bliver desværre ikke kommunikeret særligt godt ud, og 2030 kan virke som meget langt  ude i fremtiden. Så for at skabe en brændende platform har jeg gjort opmærksom på, at vi kun har 5.000 dage til at gøre verden bedre i. Det er et sprog, som virksomheder forstår."

Udfordringen er ifølge Lise Kingo at sørge for, at energien og det stærke momentum fastholdes. Indtil videre er mere end 75 procent af virksomhederne i Global Compact i gang med arbejdet med målene på CEO-niveau, hvor de også stiller krav til underleverandører. Samtidig er stedse flere finansielle institutioner i investeringssammenhæng begyndt at se verdensmålene som en gave, der viser klare retningslinjer for, hvor verden skal bevæge sig hen.

Læs hele nyheden "Lise Kingo – forretningskvinde af sind og humanist af hjerte" her

Faktaboks
Lise Kingo har et stærkt CV både hvad angår uddannelsesbaggrund og erhvervserfaring. Hun har blandt andet tre bacheloruddannelser samt 26 års erfaring som vicedirektør hos Novo Nordisk.

2013-2015: INSEAD, Certificate of Corporate Governance
1998-2000: University of Bath, MSc in Responsibility and Business Practice
1987-1992: Copenhagen Business School, HD i Afsætningsøkonomi
1983-1986: Aarhus Universitet, bachelor i religionsvidenskab