Det Kongelige Teater vinder markedsføringspris

Det Kongelige Teater vinder HBH Prisen 2020 for fremragende markedsføring. Ved uddelingen torsdag på CBS blev også en dygtig studerende hædret med HBH Troubleshooter-prisen for bedste speciale.

18/09/2020

Mads Bødtcher-Hansen (HBH Fonden), Jens Bødtcher-Hansen (HBH Fonden), Marie Munk (økonomidirektør Det Kgl. Teater), Magnus Restofte (kommunikationschef Det Kgl. Teater), Nikolaj Malchow-Møller (rektor for CBS).

HBH Prisen er en pris, der uddeles årligt af forskere på CBS for forbilledlig, state-of-the-art-markedsføring fra en dansk virksomhed eller organisation. Vinderen af HBH Prisen 2020 blev udpeget i går på Frederiksberg, og modtageren er Det Kongelige Teater.

At være nationalteater i et kommercielt marked
Det Kongelige Teater er Danmarks nationalscene. Juryen bag prisen konstaterer, at teatret befinder sig i et stærkt konkurrencepræget og kommercielt marked og samtidig er lovmæssigt forpligtet til at producere forestillinger, der tilsammen skal afspejle det traditionsbevidste og fornyende, det nicheorienterede og det bredt appellerende – med relevans for hele befolkningen.

Det er en enorm opgave, der, ifølge juryen ved lektor Mogens Bjerre fra Institut for Afsætning på CBS, kræver konstant nytænkning. “Det er imponerende at se, hvordan Det Kongelige Teater har fornyet sig ud fra et ønske om at spille en mere betydelig rolle i det danske samfund ved at være en moderne og relevant kulturinstitution, der værner om og formidler dansk kulturarv og samtidig vise vejen frem,” siger Mogens Bjerre.

Han peger på, at teatret i de senere år er gået til opgaven ved at spørge sig selv: ”Når vi optræder, behøver det da at være på en scene i en teaterbygning?” På den baggrund er stribevis af nye koncepter opstået:

• Live streaming af ballet og skuespil
  • Balletten har udviklet konceptet ”Dance2Go”, som er blevet prissat, så også det yngre publikum har råd til en billet
  • Balletundervisning og inddragelse af de gæster, der har lyst
  • Onlineforestillinger fra artisternes hjem
  • Udvikling og test af et nyt loyalitetsprogram, Xtra, hvor vi anvender big data til at lære mere om vores gæster
  • Endelig udforsker vi løbende begrebet ‘digital kunst’.

Kamilla Hansen (MSc. in Business Administration and Organizational Communication) og Nikolaj Malchow-Møller (rektor for CBS)
Kamilla Hansen (MSc. in Business Administration and Organizational Communication) and Nikolaj Malchow-Møller (CBS President)

Skriv speciale med Det Kongelige Teater
Med prisen følger en aftale om, at CBS-studerende kan skrive speciale sammen med og derved levere analyser og strategisk input til vindervirksomheden. Og der er en pengepræmie på spil, som uddeles næste år til det bedste speciale, nemlig den såkaldte Troubleshooter-pris.

Alle studerende på CBS, der skal i gang med at skrive speciale, har mulighed for at søge om at skrive sammen med Det Kongelige Teater og derved hjælpe Det Kongelige Teater med at løse forretningsudfordringer. Det Kongelige Teater har en lang række emner og temaer, som studerende kan undersøge og skrive om. Studerende kan læse mere på my.cbs.dk (link).

Dette års vinder af Troubleshooter-prisen er Kamilla Hansen fra MSc in Business Administration and Organizational Communication med specialet ” Teknologi som værdiskabende faktor i fremtidens ejendomssektor”. Kamilla skrev sit speciale med sidste års vinder af HBH Prisen, 21-5, som er en dansk virksomhed, der i løbet af det seneste årti har markeret sig i Danmark med et delekoncept om ferieboliger.

Hvad er HBH Prisen?
HBH Prisen er blevet uddelt siden 1991 og uddeles af CBS og HBH-fondens bestyrelse. Bag prisen står Henrik Bødtcher-Hansen, som kort tid efter 2. verdenskrig etablerede H. Bødtcher- Hansen A/S, der gjorde navnet HBH kendt for salg af el-artikler. HBH Prisen har været uddelt til blandt andre Mikkeller, B&O Play, VELUX og Hi-Fi Klubben.

Hvis du vil vide mere om HBH Prisen, kan du kontakte: Liselotte Skovsgaard Jensen.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 18/09/2020