Kampagne sætter fokus på den gode studiestart

“PERFEAR. When the fear of not being perfect overwhelms you”. Kampagne skal hjælpe nye studerende godt i gang med deres tid på CBS.

22/08/2018

enjoy campus life campaign cbs

Følelsen af ensomhed midt i alle festlighederne. Eller situationen hvor man mere eller mindre bevidst kommer til at gøre noget, der overskrider ens egne eller andres grænser - og først opdager det bagefter.

En ny kampagne adresserer her ved studiestart de situationer, som kan være udfordrende for mange, men som studerende måske holder for sig selv. Studiechef på CBS Rie Snekkerup fortæller om baggrunden for kampagnen:

”Vi ved, at studiestarten er en fantastisk tid for de nye studerende – men det kan også være svært indimellem. Der sker meget på kort tid. Man lærer nye mennesker at kende og skal finde ud af, hvordan det er at være på et universitet. Det kan gøre én usikker og være med til at skabe situationer, man helst havde været fri for. Vi vil gerne sætte ord på og gøre det legitimt at tale om den usikkerhed for forhåbentligt at komme de svære situationer i forkøbet.”

”BELONE” – When you can’t decide if you belong or feel alone
Kampagnen adresserer den hårfine grænse, der er imellem at have det sjovt, og at det bliver ubehageligt på den ene eller anden måde, fx ”Belone” der peger på følelsen af ikke at vide, om man hører til eller er helt udenfor. Kommunikationsbureauet Advice står bag kampagnen.

Eksempler fra kampagnen er ”GRABCING” – When a fun dance turns into unpleasant grabbing. Og ”DRINXPLAIN” – When you need to explain your embarrassing behaviour after one drink too many. Begreberne følges op af opfordringen til at styrke et godt liv på campus: “Enjoy campus life”.

”Der er en udfordring i vores ungdomskultur i dag, som er præget af overdreven perfektionisme, stort alkoholforbrug, konkurrencementalitet, stress og mistrivsel. CBS’ høje adgangskrav kan være med til at forstærke de forhold. Vi ser det som en generel tendens på landets andre universiteter,” siger Rie Snekkerup og fortsætter:

”Man skal ikke spise gær på en introtur eller drikke sig plakatfuld for at blive en del af CBS’ community – der skal være plads til alle på studiet og på campus. Det er noget af det, vi vil signalere med kampagnen.”

Ud over kampagnen har CBS også taget andre initiativer:

”CBS tager et medansvar ved at hjælpe med at tackle nogle af udfordringerne. Det gør vi gennem forskellige tiltag f.eks. på HA(psyk), hvor vi har afskaffet karakterer på det første år, vi har implementeret adfærdsregler for introture, og nu iværksætter vi denne kampagne,” siger studiechef Rie Snekkerup.

Hjælp at hente
Kampagnen kan styrke dialogen mellem studerende, men der er flere tilbud til de studerende, som måtte have brug for det.

Krænkende adfærd
Hvis studerende bliver udsat for grænseoverskridende adfærd kan de henvende sig til Studievejledningen. Her er særligt uddannede medarbejdere klar til at give støtte og vejledning. Tilbuddet gælder, uanset om ønsket er at anmelde krænkeren eller ej, og det er også muligt at henvende sig anonymt.
Læs om tilbud hos Studievejledningen (CBS’ studenterintranet)

Fester og alkohol
CBS har regler for etisk opførsel i introforløbet, der bl.a. indebærer, at ingen må drikke stærk alkohol, og at ølstafetter og andre lege, der opmuntrer til alkoholindtag, ikke er tilladt. CBS sætter pris på at blive gjort opmærksom på, hvis reglerne bliver overtrådt.
Skriv til studievejledningen
Regler om god etisk adfærd på introkurser (PDF)

Mentorer
På CBS’ studieliv-hjemmeside kan nye studerende finde en mentor. Mentorerne er ansat af CBS og står klar til at hjælpe.
Besøg CBS Studieliv

Studenterpræster
Herudover har CBS tilknyttet studenterpræster. Studenterpræsterne tilbyder gratis samtaler til studerende om alle livets forhold, og de forkynder ikke. Studenterpræsterne har tavshedspligt, og man kan henvende sig anonymt.
Kontakt studenterpræsterne

For mere information om kampagnen kontakt:
Studiechef Rie Snekkerup

Følg kampagnen på campus og på vores sociale medie-profiler:

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020