Forskere aflæser Roskilde Festivals digitale aftryk

Roskilde Festival har fået et digitalt lag, som forskere fra CBS graver i. Når festivalgæsterne bevæger sig rundt med mobiltelefoner, kan forskerne ud fra sociale medie- og GPS-data vise, hvad der gør steder betydningsfulde for gæsterne, viser forskning. Den viden kan overføres til andre større events og til byudvikling, fremhæver professor ved CBS Ravi Vatrapu.

29/06/2018

Roskilde Festival - Fotograf: Peter Troest
Orange scene på Roskilde Festival 2017. Fotograf: Peter Troest.

Når hovednavne som Bruno Mars og Nick Cave & the Bad Seeds går på Orange Scene, vil et team af forskere fra CBS følge festivalgængernes anonyme GPS-data og aktivitet på sociale medier. De seneste tre år har forskere analyseret festivalens digitale lag, som blandt andet har resulteret i forskningspublikationen ”Space vs Place: Comparing space-based Movements and Place-based Experience at the Roskilde Festival 2015”.

Det fremgår af publikationen, at rapperen Kendrick Lamar i 2015 tiltrak flest festivalgæster til Orange scene og formåede at fastholde dem i længere tid end andre artister på samme scene. Koncertgæsterne tweetede og taggede dog ikke så meget under koncerten med den californiske rapper. Her scorede indie rock-bandet Florence + the Machine relativt mere aktivitet på sociale medier.

Professor Ravi Vatrapu leder dette års festival-laboratorium Big Data Analytics Living Lab, som skal bygge videre på forskningsresultaterne fra tidligere år. De mest interessante indsigter fra projektet er indtil videre, hvordan data fra festivalen viser, at mennesker transformerer det fysiske sted om til sociale steder gennem digitale medieplatforme – et koncept Vatrapu kalder ’geography of importance’.

”Festivalfølelsen, den såkaldte ’orange feeling’ kommer også til udtryk i det digitale lag. En god festival giver altid en god social media-oplevelse. Du kan ikke adskille den faktiske, fysiske koncert fra social-media-koncerten i cyberspace. Det er hele oplevelsen, der tæller”, siger Ravi Vatrapu, som er leder af Center for Business Data Analytics på CBS og fortsætter:

“Man deler kun, hvad man synes, er relevant, interessant, vigtigt – hvad man tillægger mening og bruger sin tid på. I den forstand bliver fysiske steder, der giver mening for brugeren, et digitalt sted.”

Læs mere om Center for Business Data Analytics

Bør artisterne få del i indtjeningen på sociale medier?
At aktivitet på sociale medier er blevet en del af koncertoplevelsen viser sig blandt andet, når publikum i dag ser dele af koncerten gennem deres mobiltelefon. Øjeblikket bliver foreviget og kan dokumenteres på sociale medier.

Til Florence + The Machine-koncerten var der stor aktivitet, men om den aktivitet kun er god, er spørgsmålet.

“Der er altid høj social aktivitet før, under og efter en koncert, når folk venter i spænding, oplever koncerten og tænker over den bagefter. Men hvis der er for meget aktivitet på de sociale medier blandt dem, der rent faktisk er tilstede under koncerten, kan det være, at de ikke sætter stor nok pris på koncerten. Eller ikke giver koncerten den ”æstetiske” opmærksomhed, kunstneren rent faktisk ønsker. Det er et paradoks. Måske foretrækker kunstneren en bestemt balance eller vil have del i de penge, opmærksomheden på de sociale medier genererer?”, spørger Vatrapu.

Der er ikke tvivl om, at Roskilde Festival kan blive klogere på deres brand-identitet, når de følger de sociale medier og på den måde kan skabe en bedre festivaloplevelse for deres publikum, fremhæver professoren.

Conversation flows
Conversation flows før, under og efter koncerterne på Orange scene, Roskilde 2015. Figur 9 I forskningspublikationen.

Big social data optimerer koncertprogram
Vatrapu har desuden rådgivet Roskilde Festival i, hvordan sociale medie-data kan hjælpe med at sammensætte koncertprogrammet for at optimere infrastrukturen på festivalen.

”Hvis to kunstnere, som har et overlap på de samme 20.000 fans, spiller på samme tid, kan vi skønne, hvor mange der går fra den ene koncert til den anden. Det vil ikke være et gunstigt scenarie, fordi festivalgæsterne fx vil bruge tid på at gå frem og tilbage i stedet for at være til koncerten.”

Forskere fra CBS Center for Business Data Analytics har tidligere bygget en model, der kan forudse udviklingen af iPhonesalg og antallet af tilskuere til en fodboldkamp ud fra aktiviteten på sociale medier.

Læs artiklen: Social Big Data kan forudsige fodboldfans’ adfærd

Læs artiklen: Forskere bruger tweets til at forudse iPhone-salg

Sundhedsdata er i fokus i år
I år vil forskerteamet fortsat have fokus på at undersøge, hvornår festivaldeltagerne deler oplevelser på sociale medier ved at følge hvorfor, hvor og hvornår deltagerne er aktive på sociale medier.

Herudover er der fokus på folkesundhedsparametre. Hvor meget går festivaldeltagerne? Hvor meget søvn får de?

Vatrapu glæder sig til at indtage Dyrskuepladsen igen i år:  “Der er store forskningsmuligheder i at analysere datalag på festivalen. Det gør det nemmere for os at forstå den generelle brug af offentlige steder til store begivenheder og i byer generelt”, slutter Ravi Vatrapu.

Professor Vatrapu er blevet inviteret til at præsentere og diskutere forskningsresultaterne med andre musikfestivaler og et tysk eventbureau.

Holdet bag årets festival-laboratoriet, Big Data Analytics Living Lab, består også af ph.d.-studerende fra CBS og Københavns Universitet og kandidatstuderende fra Kristiania University College i Norge.

Overblik over projekter i festival-laboratoriet 2018

For flere informationer kontakt:

Professor Ravi Vatrapu

Roskilde Festivals pressekontakt