Forhenværende rektor Lauge Stetting er død

Lauge Stetting lagde blandt andet kimen til, at CBS skulle blive det internationale universitet, som vi kender i dag.

19/07/2019

Foto: Jørn Albertus

Lauge Stetting er død, 94 år gammel. Lauge Stetting var rektor for CBS, dengang Handelshøjskolen, fra 1978 til 1979.

På trods af sin relativt korte tid på posten som rektor satte han et stort aftryk på CBS’ udvikling i retning af en internationalt anerkendt business school.

Lauge Stetting blev ansat som docent i 1954 på Institut for Udenrigshandel. Efter flere forskningsophold på London School of Economics, Massachusetts Institute of Technology og Stanford University blev han i 1964 lektor på CBS og to år senere leder af Institut for International Økonomi og Virksomhedsledelse.

Han var i 1978 dekan for det økonomiske fakultet, da han blev valgt til rektor for CBS og stod i perioden bag en reform af HA-uddannelsen og udvikling af en kombinationsuddannelse i sprog og økonomi som ville “nedbryde det etablerede kønsrollemønster”.

Lauge Stetting trådte tilbage som rektor i 1979 efter ufrugtbare forhandlinger med Undervisningsministeriet om flere ressourcer til Handelshøjskolen.

Beslutningen kom som en overraskelse for kolleger og skete i protest mod et forslag fra ministeriet om at reducere optaget på Handelshøjskolen på trods af lav ledighed blandt dimittender og behov for kompetencerne i erhvervslivet.

Lauge Stetting fortsatte som institutleder og fra 1983 også som leder af Handelshøjskolens Forlag og var toneangivende i udviklingen af HD-studiet i International Business.

Læs her datter Hanne Stetting Duvås mindeord i Altinget

Læs her mindeord i Lokalavisen Villabyerne