Flere ansøgere og ekstra studiepladser i digital ledelse

CBS har i år modtaget flere ansøgninger og har også øget antallet af især digitalt rettede bachelorpladser i kølvandet på COVID-19.

07/07/2020

Bjarke MacCarthy
Foto: Bjarke MacCarthy

Interessen for at læse en bacheloruddannelse på Copenhagen Business School er i år steget. CBS har modtaget 2,9 procent flere 1. prioritetsansøgninger end sidste år, siger chef for optagelse og vejledning:

- Vi har flere ansøgere på CBS i år og rigtig mange kvalificerede ansøgere. Selvom det er lykkedes at finde ekstra pladser på nogle af vores studier i år, betyder det stadig, at mange dygtige, unge mennesker desværre ikke kan begynde på CBS denne sommer. Nogen af dem kan forhåbentlig finde gode og relevante studiepladser andre steder i landet, siger Anne Mette Hou.

100 ekstra pladser
Der er som konsekvens af COVID-19-krisen et politisk ønske om i år at give unge et alternativ til at finde job, rejse eller på anden måde bruge et sabbatår, som mange studenter normalt ville gøre efter gymnasiet. CBS har derfor efter aftale med Uddannelses- og Forskningsministeriet fundet plads til 100 ekstra studerende i sommeroptaget 2020.

-  Vi ved, at mange af vores studier er populære og typisk fører til god beskæftigelse i den private sektor. Det er derfor dejligt, at vi har fundet mulighed for at tilbyde yderligere 100 pladser allerede til sommer. Det er jo ikke nogen let opgave, vi er kommet på, da vi både skal holde en høj faglig kvalitet og samtidig tage højde for, at vi er det universitetscampus med flest studerende på kvadratmeterne, siger chef for optagelse og vejledning, Anne Mette Hou. Hun tilføjer, at CBS gør alt, hvad der er muligt for at finde flere ekstra pladser næste år.

CBS øger optaget med 50 pladser i digital ledelse i 2020 på BSc i Business Administration and Digital Management og yderligere 50 studiepladser jævnt fordelt hen over de fleste øvrige bacheloruddannelser. Dermed øger CBS i år optaget med 100 nye studiepladser og sigter samtidig efter at øge optaget med yderligere 200 pladser ved sommeroptaget i 2021.

73 procent flere ansøgere
Alle 19 CBS-bacheloruddannelser på nær fire har i år fået flere ansøgere. Topscoreren er HA i europæisk business, som har fået 73 procent flere ansøgere. Også HA (kom.), BSc in Business, Language and Culture og HA (psyk.) har fået væsentligt flere ansøgere i år. BSc in International Business in Asia (China) har oplevet et fald på 28 procent, mens HA i markeds- og kulturanalyse (MAK) er faldet med 45 procent.

CBS har i år i alt modtaget 15.315 ansøgninger, heraf 5.260 1. prioritetsansøgninger. 28. juli får alle ansøgere svar på, om de er kommet ind på CBS.

• Journalister kan for flere oplysninger kontakte chef for optagelse og vejledning Anne Mette Hou eller via presseansvarlig journalist Mikael Koldby.
  • Ansøgere og pårørende kan finde oplysninger her:

Spørgsmål og svar til årets ansøgning
Se årets ansøgertal og pladser her

Sidst opdateret: Communications // 07/07/2020