Erhvervskandidatuddannelser – en realitet

Nu er det muligt at tage en kandidatuddannelse samtidig med drømmejobbet. Ansøg inden 1. marts og få en spændende uddannelse, som erhvervslivet efterspørger.

20/02/2018

forsideslider

Uddannelse- og Forskningsministeriet har godkendt, at CBS udbyder to erhvervskandidatuddannelser; Cand.merc.aud. - Revisorkandidat og MSc in Business Administration and E-business med ansøgningsfrist 1. marts og studiestart september 2018. I 2019 vil CBS tilbyde endnu en erhvervskandidat i form af en cand.merc. i finansiering. Der vil komme mere information om denne mulighed senere, og ansøgningsfristen forventes at blive 1. marts 2019.

Erhvervskandidatuddannelse er en ny uddannelsesform, hvor CBS lige nu udbyder to af sine kandidatuddannelser på deltid, hvilket betyder, at uddannelserne kan tages over fire år frem for to år. Som studerende skal man gennem hele forløbet have et relevant erhvervsarbejde mindst 25 timer ugentligt sideløbende med studierne.

Den nye ordning glæder Per Holten-Andersen, rektor for CBS, som tog initiativ til projektet allerede i 2011:

"Behovet for at tilegne sig ny viden sideløbende med arbejde er accelereret. Den fleksible måde at tage uddannelsen på er helt nødvendig i dag, hvor en ny balance mellem teori og praksis efterspørges. Uddannelsen har også den fordel, at det er stærkt motiverende, når du kan uddanne dig og samtidig anvende ny viden i dit arbejde, og samfundet får tidligere gavn af dygtige studerende", siger Per Holten-Andersen.

En del af baggrunden for erhvervskandidaten er fremdriftsreformen, som har gjort det vanskeligt for nogle studerende at have erhvervsarbejde ved siden af studiet. Det er der lange traditioner for, fx i revisionsbranchen, hvor erhvervstilknytningen har givet de studerende en solid praksiserfaring, som de ofte sætter i spil og bruger på studiet.

Flere virksomheder og interesseorganisationer støtter op om erhvervskandidaten og efterspørger kandidater, der arbejder og uddanner sig samtidigt. Koncerndirektør for TDC, Jens Aaløse forklarer: ”Hos TDC Group efterspørger vi kandidater, som kan kombinere digitale og tekniske kompetencer med forretningsforståelse, og derfor er vi fortalere for erhvervskandidatuddannelsen i e-business, fordi vi mener, at det er vigtigt, at uddannelse kobles til praktisk erfaring fra erhvervslivet.”

Direktør for CBS Erhverv, Louise Seest påpegede i et interview med Berlingske, at fremdriftsreformen har tvunget flere til at færdiggøre deres uddannelse frem for at hoppe over i fast arbejde tidligt og hoppe tilbage på studiet igen senere.

»Det sker sjældent i dag, at studerende bliver headhuntet og afbryder studiet. De studerende ved nemlig godt, at hvis de tager et arbejde og bliver væk nogle år, så kan det være svært at få lov til at gøre studiet færdig,« siger Louise Seest, og derfor er hun begejstret for de synergier og muligheder erhvervskandidatuddannelse giver. Netop en bedre kobling mellem praksis og teori er en af hovedårsagerne til CBS’ ønske om at få en erhvervskandidat igennem politisk.

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020