Skal du crowdfunde? Så tjek lige vejrudsigten!

Investorernes humør påvirkes af dårligt vejr. Ny forskning fra Copenhagen Business School anbefaler, at kapitalsøgende iværksættere tjekker vejrudsigten for den dag, de har tænkt sig at starte deres crowdfundingkampagner.

28/01/2021

cbsdk_weather-forecast_forside_617_003.png
Foto: Lene Højland Bergh-Hansen

Forskerne var interesserede i at undersøge, hvorvidt vejrets påvirkning af humøret kan forklare investorernes bidrag og har desuden fokuseret på, hvordan humør og følelser spiller ind på de daglige beslutninger, der tages på crowdfundingplatformen Companisto.

“Finansielle investeringer spiller en afgørende rolle for en iværksætters succes, og vores forskning viser, at investorerne giver 10-15 % mindre risikovillig kapital til kampagnerne på de grå dage,” siger Ali Mohammadi, adjunkt ved Institut for Strategi og Innovation på Copenhagen Business School.

“Vi kan også påvise, at der i denne kontekst ikke er forskel på mandlige og kvindelige investorer, og at mindre erfarne investorer i højere grad påvirkes af gråvejr,” tilføjer Mohammadi.

Forskningen er publiceret i Journal of Corporate Finance i samarbejde med Kourosh Shafi, som er Assistant Professor of Entrepreneurship ved California State University East Bay.

Humørsvingninger

Forskningen bygger oven på den allerede påviste sammenhæng mellem vejrets indvirkning på humøret og resultater på de forskellige finansielle markeder, men dette forskningsprojekt adskiller sig ved sit fokus på aktiebaseret crowdfunding.

De kvantitative forskningsdata kommer fra den tyske virksomhed Companisto, som er en af de største europæiske platforme for aktiebaseret crowdfunding. 102 kampagner med 67.982 bidragstilkendegivelser er blevet undersøgt, og her kunne forskerne samtidig observere vejrforholdene i den by, investorerne opholdt sig i præcis på den dag, hvor investeringerne blev foretaget.

“Vi har simpelthen taget udgangspunkt i skydækket på en skala fra helt skyfrit (0) til fuldstændig overskyet (1). Derved kan vi se, hvordan vejret ændrer sig i løbet af kampagnens levetid. Ud fra dette kan vi udskille vejrets påvirkning fra karakteristika for iværksættere og investorer. Det, der er så interessant omkring humør, er, at det ikke er direkte forbundet med økonomisk værdi eller afkast,” tilføjer Ali Mohammadi.

Optimerer mulighederne for fundraising

Selvom iværksætterne ikke kan forudsige vejret helt nøjagtigt for strategisk at time deres kampagne og dermed optimere deres muligheder for kapital, anbefaler forskerne nogle strategier til at udligne de overskyede dages negative påvirkninger.

“Fx kan man rette sin kampagne mod de mere erfarne investorer og involvere sig i kampagner på et senere tidspunkt end i startfasen. På skyede dage kan iværksætterne også overveje at øge deres markedsføringsaktiviteter for at modvirke effekten af dårligt vejr,” afslutter Ali Mohammadi.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 11/07/2023