CBS professor appointed to head Dutch university

Mirjam van Praag, the Maersk Mc-Kinney Moller Professor of Entrepreneurship, will be leaving CBS to join Vrije Universiteit in Amsterdam as its new President.

30/10/2017

Det er en CBS-professor, der fra næste år skal stå i spidsen for Vrije Universiteit (VU) i Amsterdam. Mirjam van Praag overtager fra 1. marts jobbet som rektor for VU, der er multifakultært og generelt anerkendt som et af de bedste universiteter i Holland. Hun har siden maj 2014 været indehaver af Mærsk McKinney Møller professoratet i entreprenørskab på CBS, hvor hun ifølge rektor Per Holten-Andersen har sat et stort aftryk.

- Jeg er ked af, at Mirjam forlader stillingen som Mærsk-professor, idet hun har været en uvurderlig kilde til inspiration og motivation. Hun er gået helhjertet ind i de studenterrelaterede aktiviteter ved at oprette nye kurser, bidrage til iværksættertræning og ved selv at undervise, og hun har opbygget en unik forskningsplatform, hvor nye eksperimentelle metoder bliver anvendt til at forstå iværksætterfænomener. Selv på den relativt korte tid, hun har været på CBS, har hun og hendes hold fået stor anerkendelse både i internationale kredse og i det danske miljø for entreprenørskab, siger Per Holten-Andersen.

Mirjam van Praag var før hun kom til København professor i entreprenørskab og organisation ved Universiteit van Amsterdam og har også været chef for Amsterdam Center for Entrepreneurship, ACE. CBS har aftalt med Mirjam van Praag, at hun efter sin fratrædelse som Mærsk McKinney Møller-professor, fortsat er fagligt tilknyttet CBS.

Rektor Per Holten-Andersen går nu i gang med sammen med A.P. Møller Fonden at finde en efterfølger til professoratet i entreprenørskab.

For flere oplysninger kontakt sekretariatsleder Martin Kramer-Jørgensen eller professor Mirjam van Praag.

Besøg Vrije Universiteit

Læs mere om tiltrædelsen i 2014 her