CBS har fundet sin nye rektor

Den ny rektor på CBS hedder Nikolaj Malchow-Møller. Han kommer fra en stilling som dekan på Syddansk Universitet og har rødder på CBS.

21/11/2018

Nikolaj Malchow-Møller
Nikolaj Malchow-Møller. Foto: SDU

Nikolaj Malchow-Møller er udnævnt til ny rektor på CBS. Han er professor i nationaløkonomi, har været forskningschef for Centre for Economic and Business Research (CEBR) på CBS og kommer fra en stilling som dekan på Syddansk Universitet. Bestyrelsen har lagt stor vægt på Nikolaj Malchow-Møllers erfaring med universitetsledelse, først som institutleder fra 2009 til 2014 og som dekan fra 2014, herunder de resultater han har skabt, og det topleder-potentiale han har udvist, samt endelig hans indsigt i universitetsverdenen og store kendskab til CBS’ forsknings- og uddannelsesområder.

”I bestyrelsen er vi glade for at byde velkommen til Nikolaj Malchow-Møller. Med de personlige og faglige kompetencer Nikolaj besidder, er vi i bestyrelsen overbeviste om, at både bestyrelsen, CBS’ ansatte og de studerende vil få et godt samarbejde med Nikolaj om den fortsatte udvikling af CBS,” udtaler bestyrelsesformand Karsten Dybvad.

Nikolaj Malchow-Møller er 45 år og har haft en akademisk ledelseskarriere på SDU der startede i 2009, hvor han blev institutleder. Han har siden 2014 været dekan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Han har derudover været professor ved Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi på SDU siden 2012. Nikolaj Malchow-Møller har et nært kendskab til CBS, blandt andet via ansættelse ved CEBR, hvor han var forskningschef i perioden 2005-2009.

Nikolaj Malchow-Møller glæder sig til at påbegynde arbejdet som rektor på CBS og udtaler:

”CBS har gennem de seneste 25 år etableret et fantastisk stærkt brand med en række meget stærke, mangfoldige og internationale forskningsmiljøer, Danmarks mest efterspurgte uddannelser, og forskere der er toneangivende i samfundsdebatten. Det skal vi holde fast i. Samtidig håber jeg, at vi kan udnytte denne unikke position til at tydeliggøre og styrke CBS’ værdi for det danske samfund.”

Nikolaj Malchow-Møller tiltræder stillingen 1. marts 2019, hvor han afløser Per Holten-Andersen, som fortsætter i sin stilling frem til 28. februar 2019.

Fakta om Nikolaj Malchow-Møller
Født i 1973. Gift og har 3 børn.

Uddannelse
PhD in Economics, University of Aarhus, 2002.
MSc in Economics and Econometrics, University of Southampton, 1998.
BA in Economics, University of Aarhus, 1996.

Ansættelser

• 2014–2019: Dean, Faculty of Business and Social Sciences, SDU
  • 2009–2014: Head of Department, Department of Business and Economics, SDU
  • 2012–2014: Professor, Department of Business and Economics, SDU
  • 2009–2012: Professor (fixed term), Department of Business and Economics, SDU
  • 2005–2009: Director of Research, Centre for Economic and Business Research (CEBR) CBS
  • 2003–2005: Deputy Director of Research, Centre for Economic and Business Research (CEBR)
  • 2002–2003: Research Fellow, Centre for Economic and Business Research (CEBR)

Kontakt:
Kontorchef Martin Kramer-Jørgensen, Ledelsessekretariatet & Communications, tlf.: 2343 3554 eller presseansvarlig journalist Mikael Koldby, email: mik.comm@cbs.dk.

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2024