CBS-forsker overtager roret på det danske universitet i Beijing

Det dansk-kinesiske universitetssamarbejde er i fuld gang i Beijing, og rollen som ansvarlig for det samfundsvidenskabelige område i Sino-Danish Center for Research and Education skifter nu.

16/01/2015

Fra 1. januar i år er ”Principal Coordinator”-rollen skiftet ud, og nu er det lektor fra CBS, Stine Haakonsson, der skal føre Sino-Danish Center fra opstartsprojekt til et bæredygtigt forsknings- og uddannelsesinitiativ i Kina.

Siden den danske regering oprettede SDC i Beijing i 2008 har professor Lars Bo Kaspersen fra Københavns Universitet haft det overordnede ansvar for forskningen og uddannelserne inden for det samfundsvidenskabelige område. Det er dette job, Stine Haakonson nu skal overtage.

- Jeg har været med på sidelinjen med Lars Bo Kaspersen siden starten. Jeg glæder mig til at være med til at slå fast, at SDC er et kendt og respekteret universitet i Beijing med stærke forsknings- og uddannelsesaktiviteter inden for det samfundsvidenskabelige område, fortæller Stine Haakonsson.

Danmark og Kina bygger nyt campus udenfor Beijing
Både CBS og Aalborg Universitet tilbyder en kandidatuddannelse på SDC, og det er gået over al forventning med at rekruttere studerende.

- Jeg håber, at tilstedeværelsen af både studerende og forskere på det nye campus, der skal være færdigt næste år, vil være med til at konsolidere projektet. Det er vigtigt, at både studerende og forskere mødes, og at de kan fortsætte dialogen mellem møderne. Vi vil gerne finde en måde, hvorpå netværket kan udvikle sig, også virtuelt. Kun sådan vil vi kunne tiltrække flere dygtige folk – både til forskningssporet og til uddannelserne, fortsætter Stine Haakonsson og tilføjer, at der desuden er masser frisk luft omkring det nye campus, som ligger en times kørsel udenfor centrum.

Stine Haakonsson skal besøge SDC i Beijing flere gange årligt. Her er hendes kinesiske kollega Professor Hong ansvarlig for SDC’s kinesiske studerende og forskere. Det meste arbejde, som i øvrigt skal løses sideløbende med lektorjobbet på CBS, kan dog varetages her i Danmark i samarbejde med de to studieledere på henholdsvis CBS og Aalborg Universitet, som er ansvarlige for de to samfundsvidenskabelige kandidatuddannelser.

Læs mere om samarbejdet her

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017