CBS får mindeplade i København

Ny mindeplade i Rosengården gør dansk uddannelseshistorie synlig for forbipasserende. Den vidner om, hvor CBS’ første forelæsninger blev afholdt for 100 år siden.

05/10/2017

Foto: fra venstre tidligere rektor ved CBS Finn Junge-Jensen, formand for DSEB Torben Möger Pedersen, adm. direktør i tænketanken DEA Stina Vrang Elias og rektor ved CBS Per Holten-Andersen.
Fotograf Alessandro Ronchi.

I efteråret 1917 -  for præcis 100 år og fire dage siden - indledte CBS sine første forelæsningsrækker. Det foregik i Købmandsskolens bygning på hjørnet af Fiolstræde og Nørre Voldgade i indre København med indgang i Rosengården.

160 studerende var optaget på fire kurser: Nationaløkonomisk teori, samfundsskab, handelsteknik, bogføringens teori og dansk litteratur. Nu 100 år senere har CBS over 20.000 studerende og udbyder 18 bachelor – og 37 kandidatuddannelser.

For at markere den historie, og hvor det hele begyndte, har CBS og Danish Society for Education and Business (DSEB) anbragt en mindeplade i messing i Rosengården 16.

”Det er historie, der har været med til fostre en stærk og levedygtig handelshøjskole med internationalt udsyn og format. En handelshøjskole, der har begavet samfundet med flere tusind talentfulde unge mennesker, som har været med til at bygge og udvikle det velfærdssamfund, vi nyder godt af i dag. Det er vi meget stolte af”, lyder det fra formanden for DSEB Torben Möger Pedersen.

I går afholdt CBS og DSEB en reception i Rosengården for mindepladen. Torben Möger og rektor Per Holten-Andersen bød velkommen efterfulgt af Kurt Jacobsen, professor, dr.phil., som præsenterede CBS’ tidlige liv og historie.

FUHU, Foreningen til Unge Handelsmænds Uddannelse, grundlagde CBS i 1917.
I dag har FUHU ændret navn til Danish Society for Education and Business.
Kilde til tekstens historiske data: CBS gennem 100 år af Kurt Jacobsen og Anders Ravn Sørensen.

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020