CBS har ansat en prorektor

Inger Askehave er ansat i en nyoprettet stilling som prorektor på CBS

05/01/2021

Portrætbillede af Inger Askehave, prorektor CBS
Inger Askehave. Fotograf: Svenn Hjartarson

CBS får en erfaren universitetsleder, når Inger Askehave, prorektor på Aalborg Universitet, tiltræder en nyoprettet stilling som prorektor 1. februar. Inger Askehave er professor inden for virksomhedskommunikation og erhvervssprog, og ansættelsesudvalget og bestyrelsen på CBS har lagt vægt på hendes brede og omfattende erfaring med universitetsledelse. Rektor og formand for ansættelsesudvalget, Nikolaj Malchow-Møller, fremhæver, at Inger Askehave har 10 års erfaring med universitetsledelse på direktionsniveau og har været både institutleder og studieleder.

”Jeg er overbevist om, at vi med Inger Askehave får en leder, der med hendes erfaring, personlige kompetencer og ledelsesstil udgør et godt match med den nuværende direktion og CBS. Hun giver os et stærkt grundlag for at skabe strategisk udvikling sammen med organisationen gennem et tillidsfuldt ledelsesrum med CBS’ institutledere og dermed alle vores dybt engagerede forskere og undervisere på institutterne,” siger rektor Nikolaj Malchow-Møller.

Som prorektor på CBS bliver Inger Askehave en del af CBS’ direktion og får dermed medansvar for både den daglige og den strategiske ledelse. Inger Askehave får derudover det direkte ledelsesansvar for CBS’ institutledere og institutter, der organiserer knapt 1500 fastansatte og deltidsansatte videnskabelige medarbejdere. Inger Askehave får en nøglerolle i forhold til at styrke integrationen af forskning og undervisning og skal i den forbindelse medvirke til at sikre samspillet mellem den strategiske udvikling og driften af CBS' kerneaktiviteter – uddannelse og forskning – i tæt samspil med den øvrige direktion. Inger Askehave bliver ligeledes stedfortræder for rektor.

Inger Askehave glæder sig til den nye udfordring:

”Jeg har søgt denne stilling, fordi jeg er motiveret af CBS’ nye ambitiøse strategi og de muligheder, den giver for at sætte en tydelig, strategisk retning for CBS. Målsætningen om, at vi skal påvirke og skabe samfundsmæssige transformationer, er en spændende ambition. Jeg ser frem til at lære CBS’ institutledere, institutter og medarbejdere bedre at kende og sammen finde ud af, hvordan vi kan cementere vores rolle som et universitet der har viden og indsigt til at understøtte og drive den samfundsmæssige udvikling,” siger Inger Askehave.  Hun tiltræder stillingen 1. februar 2021.

Fakta om Inger Askehave
Født 1966
Uddannelse:
2005 -

Efteruddannelse og ledelseskurser ved bla. INSEAD og Harvard Graduate School of Education
1998 Ph.d., Handelshøjskolen i Aarhus

Kandidat i sprog og internationale forhold (engelsk), Aalborg Universitet
1988 Bachelor/korrespondent (engelsk/fransk), Aalborg Universitet
Ansættelser:
2010 - Prorektor, Aalborg Universitet
2009 - Professor, Institut for Sprog og Kultur, Aalborg Universitet
2006-2010 Institutleder, Institut for Sprog og Kultur, Aalborg Universitet