CBS i 2016: Ekstraordinært mange kandidater blev uddannet

Årsrapporten for 2016 er nu publiceret. Året blev præget af historisk mange færdiguddannede kandidater, og CBS’ reviderede strategi blev færdiggjort for at styrke positionen som et bredt, tværfagligt erhvervsuniversitet.

01/05/2017

CBS’ største bidrag til samfundet er forskning og forskningsbaseret uddannelse. Set i det lys har 2016 været et flot år. Forskernes indsats har afspejlet sig i gode rankings og stærke publikationer, mens 2016 på uddannelsesområdet har været et enestående år: 4.379 ambitiøse og veluddannede mennesker har forladt universitetet med en kandidatuddannelse.

Det store antal af nyudklækkede kandidater er en historisk bedrift for CBS. I 2015 blev der til sammenligning uddannet 2.328 kandidater, og det var dengang det største antal. Udviklingen er et resultat af fremdriftsreformen, og de initiativer CBS har sat i værk for at understøtte de studerendes fremdrift. Det usædvanligt høje antal kandidater har også betydet, at CBS i 2016 har opnået en ekstraordinær høj engangsindtægt fra uddannelsestaxameter-finansieringen, som har betydet, at årets resultat er væsentligt forbedret i forhold til budgetforudsætningerne. Det skal i den forbindelse pointeres, at årets resultat har baggrund i engangsindtægter og fremrykkede indtægter og således ikke en permanent forbedring af CBS’ indtægtsniveau.

I 2016 har CBS desuden styrket sin position med en revideret strategi. I de kommende år vil der være fokus på særligt tre forandringsinitiativer:

• CBS vil uddanne studerende til at have et entreprenant og innovativt mindset og vil positionere sig som en betydningsfuld aktør i Europa inden for en samfundsvidenskabelig og erhvervsøkonomisk tilgang til entreprenørskab og innovation.
  • Uddannelserne skal udvikle den enkelte studerende, så hun/han kan udnytte sit fulde potentiale. CBS’ uddannelser skal leve op til de højeste internationale standarder og være praksisorienterede samt transparente for både de studerende og eksterne interessenter.
  • CBS vil gennem dialog og samarbejde med den private og offentlige sektor bidrage til en positiv samfundsudvikling.

2016 blev desuden et økonomisk tilfredsstillende år, interessen i forskning fra private donorer voksede, og størstedelen af målene i udviklingskontrakten er opfyldt:

• Trods et forventet underskud på 20 millioner kroner endte årets resultat med et overskud på 45 millioner kroner – primært efter et ekstraordinært tilskud fra ministeriet på i alt 21,5 millioner kroner og ikke mindst som følge af et ekstraordinært højt taxametertilskud. Det er udløst af det høje antal dimittender fra kandidatuddannelserne, og indtægten herfra var således cirka 42 millioner kroner højere end oprindeligt forventet.
  • Resultatet giver et større råderum i de kommende år, hvor CBS forventer et strukturelt fald i indtægterne fra staten. Niveauet her står ikke mål med ambitionerne om at øge kvaliteten af uddannelserne yderligere ved en øget interaktion mellem forskere og studerende. Basisforskningsbevillingen per studenterårsværk er eksempelvis den laveste blandt danske universiteter, og CBS modtager generelt det laveste taxameter til sine uddannelser.
  • I 2016 tiltrak CBS’ forskere 123 millioner kroner til forskning fra eksterne kilder. Beløbet er højere end i 2014 og 2015 og på niveau med 2013. Den voksende interesse fra private donorer er et godt tegn på, at CBS’ Business in Society-strategi har effekt.
  • CBS har opfyldt 11 af i alt 14 målepunkter i udviklingskontrakten med Uddannelses- og Forskningsministeriet. 3 målepunkter er ikke opfyldt.

Læs hele årsrapporten for 2016.

For flere oplysninger om årsrapporten: kontakt Communications.

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020