Bang & Olufsens subbrand vinder markedsføringspris

B&O PLAY møder de unge på festival, barer og museer. Bang & Olufsens subbrand har haft succes med at tiltrække en yngre målgruppe, og derfor modtager de i denne uge HBH Fondens og CBS’ årlige markedsføringspris.

bo_617x347.jpg
bo2_617x347.jpg
19/09/2017

Foto: Anton Greiffenberg, Global PR & Communication Manager ved B&O PLAY og modelfoto.

De har fået en øl brygget på lyd ved at sænke en højtaler ned i tønden. De har lavet lydinstallationer på en festival, og de bruger skatere og unge klædt i pastelfarver til at markedsføre deres transportable produkter.

Fem år gamle B&O PLAY har gjort en stor indsats for at nå en yngre målgruppe. Bang og Olufsen lancerede B&O Play som et subbrand i 2012. Før i tiden fandt man næsten med garanti et Bang & Olufsen-TV i hjem med andre danske designklassikere som ellipsebordet, syverstole og PH-lamper. Men med B&O PLAY blev lanceret trådløse høretelefoner og transportable radioer i forsøget på at tiltrække et yngre publikum.

I denne uge kåres B&O PLAY som vinder af HBH Fondens markedsføringspris. Lektor Mogens Bjerre fra Institut for Afsætning ved CBS og HBH fondens bestyrelse har været med til at udpege vinderen:

”B&O Play har med sine transportable produkter formået at fange et nyt og yngre segment. Det handler om at nyde lyd på farten, men samtidig at fastholde design og kvalitet, som er kernen i det hæderkronede brand B&O. Trods den højere pris er det med lækkerheden i produktet lykkedes at skabe et eftertragtet produkt, som målgruppen vil spare sammen til”, siger Mogens Bjerre.

Med prisen følger 50.000 kr. og den overrækkes ved en begivenhedsrig reception på CBS torsdag den 21. september.

Læs programmet for receptionen

Øl brygget på B&O-lyd
”Vi er super stolte! Det er en klar anerkendelse af vores arbejde,” lyder det fra Anton Greiffenberg, som er Global PR & Communication Manager ved B&O PLAY.

Salget af B&O PLAY-produkter er steget med 27 pct. siden sidste år, fremgår det i den seneste kvartalsrapport. Og hvad har så været genistregen bag successen? Anton Greiffenberg fremhæver deres fokus på livsstil og skæve partnerskaber som en del af det.

”Vi går efter at være et livsstilprodukt. Derfor er vores produkt altid i en kontekst – fx et landskab eller et bybillede. Vi vil gerne inspirere til andet end at vise produktet.”

For at inspirere målgruppen har B&O PLAY sørget for at samarbejde med de partnere, som rammer samme segment.

”The millennials er vores målgruppe: de 20-40-årige. De har et filter, så de sorterer al traditionel markedsføring fra,” siger han og fortsætter:

”Fx deltog vi i den fynske festival Heartland på Egeskov Slot, hvor vi lavede en lyttestation med Beoplay-høretelefoner, som hang ned fra et egetræ. Folk kunne ligge og koble af og få en musikalsk oplevelse”.

Og så har de brygget øl på lyd med bryggeriet Mikkeller. Øllen hedder BeoBrew:

”Vi sænkede én af vores højtalere ned i øllen, mens det blev brygget. DJ’en Le Gammeltoft kuraterede playlisten med nye unge musikere.”

”Brygmesteren kunne konstatere, at øllen var færdig to dage tidligere end normalt. Uden at kunne bevise det videnskabeligt, kan det tyde på, at god lyd har en effekt på ølbrygning”, siger Anton Greiffenberg og man fornemmer et smil gennem mobilen.

Podcast, magasin og lydinstallationer på Museum of Modern Art i New York (MoMA) er andre initiativer, der har været med til at gøre B&O PLAY synlig.

Vind 50.000 kr.: Skriv speciale med B&O PLAY
Med prisen følger en aftale om at CBS-studerende kan skrive speciale om virksomheden. Og der er 50.000 kr. på spil, som uddeles til den mest vellykkede kandidatafhandling næste år; den såkaldte Troubleshooterpris.

Hvis det lyder interessant, vil det være relevant at møde op til prisuddelingen, hvor Anton Greiffenberg uddyber specialetemaerne; social media-strategi, costumer engagement og Corporate Social Responsibility. Og studerende, som skrev speciale hos sidste års HBH-vinder, VELUX, står klar til at erfaringsudveksle.

Helt kort kan Anton Greiffenberg tease for, at de studerende sammen med ham vil få mulighed for at være med til at tegne et nyt ikonisk billede af et 90-år gammelt brand. Og der er intet ’business as usual’, forklarer han.

”Vi er dynamiske og agile, og selvom vi er en del af B&O, ser vi os selv som en startup-virksomhed”, siger han.

Deadline på ansøgning om at skrive speciale hos B&O PLAY er den 27. oktober.

Kom og være med til prisoverrækkelsen, som er torsdag den 21. september kl. 15-17 i Dalgas Have, DSc033.

Om markedsføringsprisen HBH
Bag markedsføringsprisen står Henrik Bødtcher-Hansen, som kort tid efter 2. verdenskrig etablerede H. Bødtcher- Hansen A/S, der gjorde navnet HBH kendt for salg af el-artikler. HBH-prisen er blevet uddelt siden 1991 og har været uddelt til blandt andre Hummel, JBS, Hi-Fi Klubben og VELUX.

For flere informationer kontakt journalist ved CBS:
Matilde Hørmand-Pallesen.

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020