Hørt - Albertslund

Verdensklasseforskning fortalt i nye rammer. Fem internationalt anerkendte forskere fra hele regionen møder publikum på MusikTeatret i Albertslund. Her fortæller de om deres passion for vidt forskellige videnskabelige emner. De har bare 16 minutter til rådighed, og ind imellem oplæggene byder aftenen på musikalske indslag kurateret af den elektroniske festival Strøm.

Fredag, 24 maj, 2013 - 19:30 to 22:15

Mød Steffen Heegaard, Thorkild Sørensen, Mikkel Flyverbom og Thomas Kiørboe foruden Peter Lund Madsen, som er den saglige og underholdende vært.

Dr.med. Peter Lund Madsen, bedre kendt som HjerneMadsen, har blandt andet modtaget Rosenkjærprisen for sin videnskabsformidling; han siger ”At blive klogere på verden er en af de vigtigste ting vi mennesker kan foretage os”. På MusikTeatret vil han både øse af sin hjerne(forskning) og være aftenens vært.

Professor, Dr Scient, Leder af Centre for Ocean Life ved DTU Thomas Kiørboe; er havbiolog og naturhistoriker og studerer havets mindste organismer, plankton. Han interesserer sig især for hvordan deres biologi og økologi er formet af havets fysik på den allermindste skala.

Mikkel Flyverbom er lektor på CBS, hvor han står for forskningsinitiativet Internet, Business & Society. Hans forskningsområde er kommunikation og styring, med særligt fokus på global Internet-politik og -regulering. I øjeblikket arbejder han på et forskningsprojekt om transparens i Internet-industrien med fokus på Google og Facebook.

Professor, overlæge, dr.med. ved Institut for Sygdomsforebyggelse, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital – En del af Københavns Universitetshospital; Thorkild I. A. Sørensen vil fortælle om at fedme er noget helt andet end alle går og tror.

Steffen Heegaard arbejder som øjenlæge på Glostrup Hospital samt på Øjenpatologisk Institut, Københavns Universitet.  Af specielle interesseområder arbejder Steffen med tørre øjne, overfladesygdomme samt øjencancer og øjenpatologi.

DJ Thomas Knak´s musik udspringer af lyde som for det meste ubemærket fylder vores liv. Samplinger af hverdagens naturlige og kunstige frembragte lydbillede sættes i rytmiske og melodiske systemer. De oprindelige optagelser anes kun i den endelige præsentation. Det er aldrig meningen at gengive 1:1, men nærmere at låne mikro-sekvenser og sætte i ny kontekst, som en art elektronisk patchwork mini-symfoni flettet sammen af lige dele gengivelse af hverdag og den frihed der ligger i at kunne sakse sig igennem musikhistoriens bagkatalog. Sammen med de visuelle og live manipulerende styrmand, VJ Casper Øbro, gives der eksempler på hvordan lyd og billeder kan spejle sig i hinanden.

Sidst opdateret: Communications // 20/07/2018