Vidensdeling

Bog om vidensdelingens muligheder og umuligheder af Peter Holdt Christensen

02/06/2004

Vidensdeling handler om at blive bedre til at udnytte den viden, der allerede eksisterer, og dette gøres ved at sikre, at den der har behov for viden får adgang til viden. - Det lyder jo i og for sig

meget enkelt. Adjunkt og ph.d. Peter Holdt Christensen (Institut for Ledelse, Politik og Filosofi) analyserer i en ny bog
Vidensdeling - perspektiver, problemer og praksis og fra Handelshøjskolens Forlag de mange faktorer, der komplicerer vidensdeling.

Hvordan ved den der har behov for viden, om den viden, der er behov for overhovedet eksisterer, og hvor den så i øvrigt eksisterer? Der er dog også faktorer, der fremmer vidensdeling – fx. hjælper vi ofte gerne kolleger med at få adgang til viden, fordi vi ved, at kollegerne senere hen nok også skal hjælpe os, hvis vi får behov for viden. Vidensdeling rummer altså en række muligheder og umuligheder.

Bogens analyser af vidensdeling tager udgangspunkt i undersøgelser af danske virksomheder, som ikke anvender forkromede strategier for vidensdeling, men som dog hver især oplever problemer, perspektiver og udfordringer ved vidensdeling. Bogen giver både et overblik over, hvad vidensdeling er, og anvisninger til hvordan vidensdeling kan gøres.

Kort gennemgang af bogen:

Kapitel 2 definerer, hvad vidensdeling er, og diskuterer aktuelle temaer i

litteraturen om vidensdeling

Kapitel 3 sætter vidensdeling i perspektiv ved at betragte processen som

et bytteforhold der både kan være økonomisk, organisatorisk og socialt

Kapitel 4 analyserer hvad det egentlig er for en viden der deles

Kapitel 5 analyserer hvor denne viden så eksisterer