Platform for logistik skal fremme udviklingen i Øresundsregionen

Ny organisation med fokus på logistik i Øresundsregionen skal bidrage til mere effektiv transport, reduceret miljøbelastning og lavere varepriser.

07/05/2003

En ny organisation med fokus på logistik i Øresundsregionen skal bidrage til mere effektiv transport, reduceret miljøbelastning og lavere varepriser. Øresund Logistics forventes at starte i juni 2003.

Selv om godstransport og logistik længe har været et vigtigt erhverv i Øresundsregionen har fagområdet aldrig fået tilsvarende opmærksomhed. Regional fokus har hidtil været på medicon, miljø, IT og fødevarer, men nu forventes logistik også at komme ind i billedet. En række erhvervsorganisationer samt universiteter og handelshøjskoler har igangsat projektet Øresund Logistics.

Øresund Logistics vil fungere som et innovations- og videncenter, hvis formål er at effektivisere transport og logistik i Øresundsregionen samt skabe en øget viden om regionens kompetence inden for logistik.

- Logistikløsninger baseret på intelligente IT systemer og en øget fælles udnyttelse over sundet kan reducere varepriser, samtidig med at miljøbelastningen formindskes, forklarer Sten Wandel, professor i logistik ved Lunds Tekniska Högskola.

De høje varepriser i Øresundsregionen kan i et vist omfang relateres til en ineffektiv logistik og for lidt samordning over sundet. Øresundsbroens etablering byder på store muligheder, som vi kan være med til at realisere. Som neutral part vil Øresund Logistics arbejde på at fremme regionens placering som et logistikknudepunkt i Nordeuropa.

– Der er stor interesse for projektet, og foruden universiteter/højskoler og erhvervsorganisationer i regionen støttes det af aktører som Region Skåne, Hovedstadens Udviklingsråd, Vägverket og Københavns Lufthavn, påpeger Tage Skjøtt-Larsen, professor i logistik ved Handelshøjskolen i København.

– Desuden er der søgt om yderligere midler fra EU’s interregionale strukturfond. Midlerne skal supplere indsatsen fra de øvrige interessenter, og dermed sikre en langsigtet drift med en række aktiviteter fortsætter Tage Skjøtt-Larsen.

Platformen Øresund Logistics

forventes at blive etableret i juni 2003.

Sidst opdateret: Communications // 13/10/2004