Nyt center på CBS

Centre for Business and Development Studies en realitet

03/01/2005

Med officiel åbning 1.1.2005 er Centre for Business and Development Studies (CBDS) en realitet.

Baggrunden for det nye center er at samle, synliggøre og videreudvikle de mange ressourcer, der allerede findes inden for området på CBS. Forskning i den tredje verdens udvikling set fra en erhvervsøkonomisk synsvinkel, den private sektors rolle i udviklingslandenes økonomi og de økonomiske konsekvenser af udviklingsbistand - er eksempler på de mange og vigtige områder, centret vil beskæftige sig med.

Centrets er tvær-institutligt, men dets hovedkræfter kommer fra Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse (IKL). Desuden deltager forskere fra blandt andre Institut for Organisation og Arbejdssociologi (IOA), Institut for International Økonomi og Virksomhedsledelse (INT) og Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ).

Såvel forskning som undervisning inden for det tværfaglige felt, som integrationen af udviklings- og erhvervsøkonomiske studier udgør, har allerede eksisteret i over 30 år på CBS. I årenes løb har området tiltrukket betydelige eksterne midler, senest en bevilling på 4,5 mio kr. til et forskningssamarbejde med universiteter i Vietnam. Desuden har en lang række danske såvel som udenlandske studerende afsluttet cand.merc.int.-linjen "Business and Development Studies".

Centret starter således med et veletableret netværk af interne kræfter fra CBS og en lang række internationale partnere.

Sidst opdateret: Communications // 04/01/2005