Ny webordbog

Ny gratis webordbog skal forhindre engelsk i at erobre it-området

22/03/2004

Email eller e-mail? Harddiske eller hardisks?

Den hurtigt voksende it-industri medfører, at mange engelske begreber og termer hurtigt bliver indlemmet i det danske sprog. Men mange engelske termer er ikke så indlysende for en dansker, som man skulle tro.

www.dsn.dk,

www.danterm.dk og på

www.it-dansk.dk findes nu en ny elektronisk ordbog, frugten af tre års arbejde i It-Terminologi-Udvalget, som indeholder over 400 it-termer og anbefalinger om, hvordan såvel danske som engelske it-udtryk skal forstås og bruges på dansk

Invitation

Den officielle indvielse af ordbogen finder sted

fredag den 26. marts, hvor en række fremtrædende personer inden for sprog og it vil være til stede, heriblandt Professor Niels Davidsen-Nielsen, formand for Dansk Sprognævn.

DANTERMcentret og Dansk Sprognævn gik i 2000 sammen om at oprette et dansk It-Terminologi-Udvalg, der udarbejder, foreslår og anbefaler danske it-ord, primært til almindelige it-brugere. Arbejdet har til formål at skabe et forum for diskussion, at fastlægge og anbefale it-terminologi på dansk samt at formidle denne it-terminologi til den danske befolkning via en webbaseret database.Gruppen er sammensat af personer med kompetence inden for it såvel som sprog, heriblandt Dansk Sprognævn, DANTERMcentret, It-Højskolen, Datalogisk Institut på KU og DANSK IT.

Sidst opdateret: Communications // 22/03/2004