Moderne faciliteter og lange åbningstider

CBS får toppoint for sin læsesal

01/11/2004

Struktur på hverdagen

Mange studerende har valgt at sætte struktur på studielivet ved at benytte sig af læsesale. På den måde får de en struktureret arbejdsdag og får samtidig dækket det sociale behov. På Copenhagen Business School er læsesalene yderst populære, fordi der her er moderne faciliteter i form af trådløse netværk og lange åbningstider. Specialestuderende ved Københavns Universitet Jesper Jacobsen har bedømt læsesalen på CBS, og her høster institutionen især mange point for åbningstiderne, kantinen, netopkoblingen og de mange stik til computeren.

Anette Koll, førstebibliotekar på CBS', har set, hvordan brugen af læsesale er steget gevaldigt de seneste par år. "Mange bruger læsesalen for at få en struktureret hverdag. Derhjemme kan man let blive forstyrret af andre ting som tøjvask, avislæsning og indkøb. Der er også mange studerende med børn, der bliver nødt til at have en struktureret hverdag og finde en arbejdsrytme", siger hun.

Højt på listen over de mest attraktive læsepladser står CBS, der lokker på grund af de moderne faciliteter, det trådløse netværk og de lange åbningstider. Indtil videre har CBS ikke tænkt sig at indføre sanktioner over for studerende, der ikke er tilknyttet studiet, men man har diskuteret, om der skulle indføres et bookingsystem. "Nogle har af og til oplevet, at studerende fra andre studier har fyldt op. Hvis der kommer flere i fremtiden, bliver vi nødt til at gøre noget ved det", siger afslutter Anette Koll.

Kilde: Mette Mølbak i Søndagsliv, Politiken 31-10-04

Karaktererne er givet af Jesper Jacobsen, der er specialestuderende på KUA og er fast bruger af læsesalene. Seks røde prikker er den bedste bedømmelse.

Arbejdsro: (2 point)

»Det meget åbne rum forhindrer ikke støj. Det er ofte nødvendigt med

ørepropper«.

Pladsforhold: (4 point)

»Der kan være kø op til eksamen, men normalt er det ikke noget problem«.

Stik til computer: (6 point)

»Super. Der er stik over det hele«.

Netopkobling: (5 point)

»Der er trådløst netværk over det hele«.

Kantine: (4 point)

»Den er o.k. Desuden ligger Frederiksberg Centret lige ved siden af, så man har flere muligheder«.

Åbningstider: (6 point)

»Der er lange åbningstider - også i weekenden. Det er perfekt«.

Sidst opdateret: Communications // 01/11/2004