Ledelse i byggeri

Nyt forskningscenter på CBS med prof. Kristian Kreiner i spidsen

11/01/2005

Nyt center vil skabe paradigmeskift for ledelsesforskningen i dansk byggeri

Nyt forskningscenter skal udvikle ny viden om de ledelsesmæssige udfordringer, der gør sig gældende i byggesektoren. Målet er at skabe et videnmæssigt fundament, som lægger grunden til den nødvendige strategiske indsats for udvikling af den danske byggesektor. "Problemerne i byggesektoren er tydelige for alle. Flere analyser peger på, at produktiviteten, kvaliteten og ledelseskraften skal styrkes" udtaler direktør Hans Peter Svendler, Fonden Realdania.

Center for Ledelse i Byggeriet vil som noget nyt studere de ledelsesmæssige problemstillinger i byggeriet ud fra et samfundsvidenskabeligt udgangspunkt og introducere nye faglige discipliner, nye forskningsinstitutioner og nye forskere til de eksisterende forskningsnetværk på området.

Forskningen skal foregå i et samarbejde mellem forskere og virksomheder i byggesektoren for at sikre det realistiske syn på sektoren og den indbyggede kompleksitet og usikkerhed.

"Forskningscenter uden mure"

Centeret er "uden mure" og består af et netværk af forskere fra flere forskellige danske og internationale forskningsinstitutioner. Ledelsesmæssigt og administrativt vil det have centrum på CBS.

Professor Kristian Kreiner (CBS) bliver leder af forskningscenteret, der etableres for en 5-årig periode, 2005-2009. Det er Fonden Realdania, der har iværksat forskningscenteret. Fonden bidrager med 25. mio - og hertil kommer et beløb i samme størrelsesorden fra de deltagende virksomheder og forskningsorganisationer.

Sidst opdateret: Communications // 18/04/2005