Handelshøjskolen i København indleder millionsamarbejde med erhvervslivet

Efter forbillede fra Harvard School of Business og London School of Economics har Handelshøjskolen i København fået en Corporate Relations Director, der skal sikre donationer til kvalitetsfremme.

03/10/2003

Efter forbillede fra Harvard School of Business og London School of Economics har Handelshøjskolen iKøbenhavn fået en Corporate Relations Director, der skal sikre donationer til kvalitetsfremme, mens de bidragende virksomheder kommer tættere på forskning, undervisning og rekruttering. I udlandet finansierer donationer en stigende del af forretningsskolernes aktiviteter.

Det danske handelshøjskolemiljø risikerer at sakke agterud i forhold til de udenlandske forretningsskoler, hvis der ikke etableres en tættere kontakt med erhvervslivet. Det er baggrunden for, at Handelshøjskolen i København, som den første i Danmark, har fået en Corporate Relations Director, Marisa Rud. Hun skal over de næste år sikre Copenhagen Business School, den internationale betegnelse for Handelshøjskolen, milliondonationer fra virksomheder, der til gengæld kommer tættere på bl.a. forskermiljøet og undervisningen. Handelshøjskolen i København har 14.000 studerende og næsten 2.000 hel- og deltidsansatte medarbejdere. Blandt de 15 virksomheder, der allerede nu har valgt at blive Corporate Partners, er Novo Nordisk, Danske Bank, Nordea Bank Danmark, Nykredit, Carlsberg Breweries, Skandinavisk Tobakskompagni, Deloitte & Touche, PricewaterhouseCoopers og Danisco.

- I udlandet finansierer sponsorvirksomheder og donatører en stigende del af forretningsskolernes aktiviteter, og dermed sikrer de sig også mulighed for at få det bedste medarbejder- og forskerpotentiale. Således modtager f.eks. London School of Economics årligt 50-60 mio. DKK, mens Harvard Business School får donationer på store, trecifrede millionbeløb. Oxford Saïd Business School er etableret med private donationer på knap 500 mio. DKK. Og i Sverige har Stockholm School of Economics siden 1994 indsamlet over 170 mio. kr. fra mere end 120 virksomheder. Med den tiltagende internationalisering har virksomheder med udgangspunkt i Danmark det samme behov som deres udenlandske konkurrenter, og dermed er der skabt et grundlag for at intensivere samarbejdet mellem disse virksomheder og CBS, konstaterer Marisa Rud. Hun har haft ledende stillinger inden for marketing- og it-branchen.

- Corporate Partnerskaber handler ikke kun om at skaffe flere penge til CBS’ aktiviteter. Det drejer sig også om at etablere tættere forbindelser mellem erhvervsliv og CBS, som vi bl.a. i undervisningen og forskningen er tættere på fremtidens behov for menneskelige ressourcer og viden, siger Marisa Rud, der er tiltrådt en ny stilling som Corporate Relations Director på Handelshøjskolen i København.

CBS har etableret Corporate Partnerskaber med udgangspunkt i en treårig aftale, hvor den enkelte virksomhed generelt eller målrettet donerer 200.000 DKK om året i perioden.

- Der er tale om en donation, hvor den enkelte virksomhed kan få fordele og ydelser igen. Nogle har specifikke ønsker. Fælles for de fleste er muligheden for at synliggøre deres virksomhed og dens kultur over for de studerende til senere rekruttering. Nogle ønsker desuden at trække på de specielle forskningskompetencer, som CBS råder over, inden for f.eks ledelse, branding og innovation. Der er også mulighed for at sparre med vores forskere for bestyrelser og direktioner, ligesom vi på andre niveauer i virksomhederne har planlagt målrettede aktiviteter. I nogle tilfælde betyder samarbejdet også, at virksomhedsledere kan forelæse om specifikke emner for de studerende – det er ofte lige så krævende og lærerigt som at fortælle aktieanalytikere om den seneste kursudvikling, siger Marisa Rud.

Hun vurderer, at virksomhederne inden for få år vil bidrage med et pænt tocifret millionbeløb – og at det ofte vil komme tilbage i form af færre rekrutteringsinvesteringer, øget viden om den seneste markedsforskning og vigtig strategisk udvikling gennem sparring med CBS’ forskere. De beskæftiger sig i stigende grad med internationale emner, i samarbejde med anerkendte kolleger i udlandet.

- Corporate Partnerskaber handler ikke kun om at skaffe flere penge til CBS’ aktiviteter. Det drejer sig også om at etablere tættere forbindelser mellem erhvervsliv og CBS, så vi bl.a. i undervisningen og forskningen kommer endnu tættere på fremtidens behov for menneskelige ressourcer og viden.

Marisa Rud siger, at det nye initiativ indbefatter virksomheder i alle dele af Danmark.

- Vi har et ønske om at fastholde og videreudvikle CBS til et højt internationalt niveau, der kan udbygge respekten hos de højest profilerede business schools. Det vil bl.a, betyde, at vi kan få flere af de mest respekterede og anerkendte undervisnings- og forskningskræfter til CBS. Et nyt syn på danske virksomheders internationalisering via CBS kan som konsekvens bidrage positivt til eksporten med et milliardbeløb, ligesom nye måder at bruge menneskelige ressourcer på også kan få stor betydning for virksomhedernes videre udvikling.

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2006