Forfatter Klaus Rifbjerg tiltræder som adjungeret professor

En af sprogets store mestre – forfatteren Klaus Rifbjerg – tiltræder som adjungeret professor ved Institut for Fransk, Italiensk, Russisk, Spansk og Tysk (FIRST).

26/11/2003

Sproget er et vilkår for Klaus Rifbjergs liv som forfatter – og både mundtligt og skriftligt viser han dets udtrykskraft i et stort sprogligt register. Uanset om han udtrykker sig i lyrik, prosa, drama, journalistik eller essayistik, vibrerer siderne af originale indfald, der altid er holdt sammen af en klar komposition og lethed.

Ved at knytte Klaus Rifbjerg til Handelshøjskolen tilføres en væsentlig styrke til stedet, idet den teoretiske udforskning af sproget og dets praktisk rettede anvendelse suppleres med skønlitteraturen som en helt unik og kraftfuld udtryksform. Dermed får vi skabt sammenhæng mellem æstetikken og forskningen på CBS. For de studerende giver tilknytningen mulighed for at møde en kunstner, der altid ”tager del” - en kunstner, som ikke blot tager temperaturen på tidsånden, men som også i høj grad skaber den.

Rifbjergs værker er oversat til ca. tyve forskellige sprog – en sproglig formidlingsproces, han ofte selv deltager aktivt i. Han behersker adskillige fremmedsprog, herunder verdenssprogene engelsk og spansk og de europæiske kultursprog fransk og tysk – ligesom han om nogen kender relationen mellem individ, sprog og kultur.

Rifbjerg er ikke for ”fastholdere”, han insisterer på sin integritet, på sin ret til at være udtryk for både kultur og modkultur, for sin ret til at lange ud efter dem, der vil indskrænke livsmulighederne for andre. Set i dette lys har han fastholdt sin kroniske uskyld.

Tid og sted for tiltrædelsesforelæsningen

”Forfatterne, talentet og pengene”

Den 9. december 2003 - kl. 16

Lokale DSC 033