CBS vært ved stor europæisk konference om virksomheders sociale ansvar

I næste uge sættes der for alvor fokus på virksomheders sociale ansvar i europæisk regi, når CBS - Handelshøjskolen i København den 19. og 20. september er vært for The European Academy of Business in Society's 2nd Colloquium.

16/09/2003

I slutningen af ugen sættes der for alvor fokus på virksomheders sociale ansvar i europæisk regi, når CBS - Handelshøjskolen i København den 19. og 20. september er vært for

The European Academy of Business in Society's 2nd Colloquium. Konferencen har partnerskaber mellem europæiske handelshøjskoler og virksomheder i centrum og vil udvikle viden og udveksle erfaring om det sociale ansvar. Selve akademiet er grundlagt af en række europæisk placerede virksomheder som Shell, IBM, Microsoft, Johnson & Johnson og Unilever og en række af de førende handelshøjskoler i Europa.

På konferencen taler en række europæiske ledere om, hvordan de fortolker og forvalter det sociale ansvar i både små og store virksomheder, og en række akademikere fremlægger deres analyser af det. I fællesskab diskuterer de to parter med og mod hinanden, hvad virksomhedens sociale ansvar er, og hvilke betingelser det har i en europæisk sammenhæng.

Er der en særlig europæisk dagsorden for virksomhedens sociale ansvar?

Centralt står spørgsmålet om

omfanget af virksomheders sociale ansvar. Diskussionen er lige så gammel som virksomhederne selv. Altid har man diskuteret, om en virksomheds vigtigste sociale ansvar er at tjene flest mulig penge og hermed sikre sin fortsættelse som producent, arbejdsplads og skatteyder – eller om den skal påtage sig videre hensyn. Selv om de europæiske lande har forskellige udgangspunkter, nærmer de sig dog hinanden i sammenligning med USA, hvor det sociale ansvar diskuteres som et spørgsmål om "strategisk filantropi" og konkurrenceevne.

Konferencens hovedtaler er USA's ledende professor i strategi,

Michael Porter fra Harvard Business School. Hans indlæg er baseret på USA's erfaringer, og hans koldsindige tilgang vil uden tvivl bidrage til at provokere og sætte den europæiske dagsorden i relief.

En anden hovedtaler er

John Elkington fra Storbritannien, der blev kendt med slagordet "grøn kapitalisme" og er ophavsmand til idéen om

the triple bottomline - at virksomheder skal måles på tre bundlinjer: profit, mennesker og miljø.

Spørgsmålet om det sociale ansvar er kommet for at blive. Nye krav dukker op, og ingen virksomhed kan stikke hovedet i busken. Det er med det sociale ansvar, som med EU:

Er man ikke med, så er det de andre, som sætter dagsordenen. Derfor holder CBS konferencen.

Sidst opdateret: Communications // 10/10/2004